Indhold

Forsiden
Forumet
O-snak
Software
Træningsdagbog

Om Orientering.dk
Kontakt os
Forummenu

Velkommen til Forum !

Her diskuteres orientering, på både godt og ondt. Alle indlæg har noget med orientering at gøre.
Indlæg uden orienterings-tilknytning er du velkommen at skrive under O-snak.

Start en ny tråd

Se alle tråde


Mener du, at der er et indlæg som burde fjernes? Send en mail til
- skriv hvilket indlæg det drejer sig om (dato og tid for indlægget) samt en grund til hvorfor du mener at indlægget skal fjernes.





Orienteering, map, compass, running, outdoor, fitness, cross-country skiing, mountainbike, mtb, orientering, kort, kompas, løb
Forum
 
Skal vi flytte DM-nat til foråret?
 
Michael Dickenson2001-11-13 08:33:15

Tak for en interessant debat om "for eller imod" plastlommer om rivfaste kort!

Og så til et andet debatemne fra Nordkredsens Eftersnak - nemlig: Skal vi flytte DM-nat til foråret?

Holdningen blandt klubrepræsentanterne var klart imod en flytning med følgende begrundelser:

Forholdet til skovejerne og især jægerne vil utvivlsomt blive mere end anstrengt, hvis vi begynder at løbe rundt i skoven om natten på et tidspunkt af året, hvor dyrene må forventes at være mest udsatte - næringsmæssigt set.
Løvskove vil ikke yde dækning og dyrene står over for "familieforøgelse".

Natløb har i forvejen en begrænset tilslutning - forstå det hvem der kan! Risikoen for kolde nætter (og sne på jorden) er overhængende om foråret og det vil utvivlsomt afholde mange fra at deltage.

....men hvad siger løberne?

O-hilsen Michael Dickenson

Skriv et indlæg

Du svarer på indlæg fra mfg (2001-11-13 21:10:51)

" Tilslutter mig de to foregående! Hvor DM-nat ligger nu i slutningen af en konkurrencemæssigt højintensiv periode og i slutningen af en periode, hvor fornuftige mennesker burde være gået i seng inden det er blevet natløbs-mørkt er det alt for få, der får givet DM-nat en forberedelse, der er et DM værdigt. Jeg vil hævde: ingen ... se bare hvordan det fx gik i herreseniorklassen i år! (Ja, for slet ikke at tale om sidste år...)

Til gengæld er det vældig vigtigt for de klubber, som fx satser på nordic 4 at have en god håndfuld skarptslebne natløbere i foråret, så indlægger man DM-nat på et tidspunkt i forårssæsonen tror jeg på en fin synergi-effekt med øget status på DM-nat og bedre danske indsatser i de store stafetter. Det skal dog naturligvis bemærkes, at dette sidste argument nok mest vil have gyldighed i senior- og herre-klassen. "

Annuller

Navn:
E-mail:  
Indlæg

For at beskytte mod SPAM skal du indtaste pikedihonu i feltet nedenfor:

Indlæg

Jesper Grooss2001-11-20 10:15:38 | #7
svar på indlæg fra Michael Dickenson 2001-11-13 08:33:15Besvar

Punkt 1: Jeg går absolut også ind for DM-nat til foråret!

Punkt 2: Egentlig går jeg ind for en ganske radikal ændring af hele programmet
af DM'er og ranglisteløb. Jeg hørte for ikke så lang tid siden indtil flere forslag om emnet. Om f.eks. at skille DM-klassisk og stafet, fordi weekenden er for hård. Om at inkludere et DM-sprint. Om at flytte DM-lang til efteråret.

I stedet for bare at snakke om DM-nat, så skal man hellere tage en diskusison af hele DM-programmet.Jeg går absolut også ind for DM-nat til foråret!

Egentlig går jeg ind for en ganske radikal ændring af hele programmet af DM'er og ranglisteløb. Jeg hørte for ikke så lang tid siden indtil flere forslag om emnet. Om f.eks. at skille DM-klassisk og stafet, fordi weekenden er for hård. Om at inkludere et DM-sprint. Om at flytte DM-lang til efteråret.

I stedet for bare at snakke om DM-nat, så skal man hellere tage en diskusison af hele DM-programmet.

MV2001-11-14 16:52:16 | #6
svar på indlæg fra Michael Dickenson 2001-11-13 08:33:15Besvar

Nu går det her snart hen og bliver en film historie..

Willy2001-11-14 14:13:21 | #5
svar på indlæg fra Michael Dickenson 2001-11-13 08:33:15Besvar

Jeg synes det samme som Anne Mette, Niels Ole og Mona.... Nej helt seriøst - DM-nat ville ligge godt i foråret - så undgår man også at løbe SM-nat i brændenælder. (det skal i parantes bemærkes, at de 2 sidste år har været næsten brændenældefri til SM-nat, men det var bare ikke sjovt dengang man løb i Lystrup og lignende skove.) Så kan det også være, at vi kan få DM-nat titlen i herrerklassen tilbage til Tisvilde Hegn, hvor den hører hjemme.

mfg2001-11-13 21:10:51 | #4
svar på indlæg fra Michael Dickenson 2001-11-13 08:33:15Besvar

Tilslutter mig de to foregående! Hvor DM-nat ligger nu i slutningen af en konkurrencemæssigt højintensiv periode og i slutningen af en periode, hvor fornuftige mennesker burde være gået i seng inden det er blevet natløbs-mørkt er det alt for få, der får givet DM-nat en forberedelse, der er et DM værdigt. Jeg vil hævde: ingen ... se bare hvordan det fx gik i herreseniorklassen i år! (Ja, for slet ikke at tale om sidste år...)

Til gengæld er det vældig vigtigt for de klubber, som fx satser på nordic 4 at have en god håndfuld skarptslebne natløbere i foråret, så indlægger man DM-nat på et tidspunkt i forårssæsonen tror jeg på en fin synergi-effekt med øget status på DM-nat og bedre danske indsatser i de store stafetter. Det skal dog naturligvis bemærkes, at dette sidste argument nok mest vil have gyldighed i senior- og herre-klassen.

René Rokkjær2001-11-13 10:38:17 | #3
svar på indlæg fra Michael Dickenson 2001-11-13 08:33:15Besvar

Jeg tilslutter mig Carsten L.
Det vil være mere interessant at løbe DM-nat når man også har trænet natløb. Dette er ikke tilfældet med DM-nats nuværende placering. Der er natugler inden DM-nat og måske nogle klubtræninger, men det virker useriøst at løbe så få natløb og mene man er optimalt forberedt til DM!!!
En flytning af DM-nat vil også betyde, at den pressede efterårssæson kan lettes. Natuglerne kan spredes over hele vinteren og starten af foråret. Dermed kan man også få stillet lidt af sin konkurrencesult i løbet af den lange vinter.

lac2001-11-13 09:07:53 | #2
svar på indlæg fra Michael Dickenson 2001-11-13 08:33:15Besvar

Er det et faktum, at vores forhold til skovejerne vil blive mere anstrengt.

Hvis jeg erindrer rigtigt var en af konklusionerne i Tim FWs diplomträneropgave (der drejede sig om vores belastning af skovene) at det kunne anbefales at flytte natlöbene frem til foråret. Så jeg tror modargumenterne i lige så höj grad handler om vanetänkning.

Derudover er det spörgsmålet hvad der er värst: kulde eller brändenälder? Eftersom efterårets program i forvejen er tätpakket med löb, er det efter min mening bedre med natlöbene i en mindre konkurrenceintensiv periode, og vil også bedre kunne indpasses i klubträningen om vinteren.

DM nat skal placeres i foråret !!!