Indhold

Forsiden
Forumet
O-snak
Software
Træningsdagbog

Om Orientering.dk
Kontakt os
Forummenu

Velkommen til Forum !

Her diskuteres orientering, på både godt og ondt. Alle indlæg har noget med orientering at gøre.
Indlæg uden orienterings-tilknytning er du velkommen at skrive under O-snak.

Start en ny tråd

Se alle tråde


Mener du, at der er et indlæg som burde fjernes? Send en mail til
- skriv hvilket indlæg det drejer sig om (dato og tid for indlægget) samt en grund til hvorfor du mener at indlægget skal fjernes.





Orienteering, map, compass, running, outdoor, fitness, cross-country skiing, mountainbike, mtb, orientering, kort, kompas, løb
Forum
 
Banelægning
 
FEK2016-04-29 19:31:46

Jeg overvejer at blive en god banelægger og gerne til et DM
På et tidspunkt men jeg er i tvivl hvordan jeg bliver god nok
Og vil gerne vide mere om Hvem skal jeg hive fat i og
Jeg ved ikke hvordan at man bedst klarer opgaven bør
Man starte med et mindre stævne først?

Skriv et indlæg

Du svarer på indlæg fra kliem (2016-05-02 15:39:42)

"At blive en god banelægger handler om at øve sig. Du bør lægge en masse baner, og lytte til deltagerne, når de kommer i mål og lære af deres feedback. Hvis du ikke har lagt (så mange) baner før, så start med at arrangere træningsløb. Spørg i din klub, om der er erfaren banelægger, som kan være din mentor og hjælpe dig i gang. Husk at læse reglementet om, hvordan de forskelliuge sværhedsgrader skal være. Det er en klassiker, at nogle banelæggere bruger lang tid på at lave gode svære baner, men har sjusket med de lette og mellemsvære baner.

Når du har lavet træningsløb og kan fornemme, at deltagerne er glade for banerne, kan du begynde at overveje et lidt større løb, f.eks. et kredsløb, og på den måde kan du stille og roligt uddanne til til banelægger, som måske kan få lov at lave baner ved et stort løb. Jeg vil tro og håbe, at alle klubber udvælger deres banelæggere på denne måde sådan, at man i løbet af nogle år lærer god banelægning og kvalificerer til at lægge baner ved større og større løb.

God banelægning handler både om at kunne udnytte kort og terræn godt og lave nogle spændende baner, men også om at være omhyggelig med, hvordan banerne sættes op, f.eks. skal en cirkel eller streg brydes, hvor sidder postnummeret, etc. Og så skal posterne sidde rigtigt og postudsætning og -indsamling skal planlægges ordentligt.

Og husk så, at selv om man selv synes, man er en rigtig god banelægger, så laver klubben kun endeligt antal DM''er eller andre store løb, og der er sikkert flere banelæggere i klubben. Så man skal ikke blive utålmodig og ikke blive skuffet, hvis man ikke for lov til at lave de store løb lige med det samme.

mvh
Nicolai"

Annuller

Navn:
E-mail:  
Indlæg

For at beskytte mod SPAM skal du indtaste kalelubadu i feltet nedenfor:

Indlæg

FEK2016-05-07 11:34:30 | #4
svar på indlæg fra kliem 2016-05-02 15:39:42Besvar

Jeg tror nok det skal komme en dag måske skulle man starte med En Natcup/Vintercup
Hvor der ikke er det helt store krav til Banerne og så når man har fået en masse erfaringer med det så gøre det til et DM/Danish Spring

GertP2016-05-05 11:21:33 | #3
svar på indlæg fra FEK 2016-04-29 19:31:46Besvar

Nicolai har helt ret i sine betragtninger over udviklingen til at være en god banelægger.
Det er desuden væsentligt at kunne og ville snakke baner og tanker om banelægningen med de, som har afviklet stævner. Men her er det vigtigt at stå på god fod med de, der har lavet baner, og attituden over for banelæggere er ikke ligegyldig. Der bliver nok ikke givet udtryk for ret mange tanker eller overvejelser, hvis en debat starter med en ophidset løber, der lige er kommet i mål efter et ikke vellykket løb, eller hvis der forinden er afleveret en sviner i f.eks. orientering.dk.
Tag som udgangspunkt, at en banelægger har gjort sit bedste ud fra de betingelser og muligheder, der er, og lyt så til, hvad godt der er kommet ud af den konstellation.

kliem2016-05-02 15:39:42 | #2
svar på indlæg fra FEK 2016-04-29 19:31:46Besvar

At blive en god banelægger handler om at øve sig. Du bør lægge en masse baner, og lytte til deltagerne, når de kommer i mål og lære af deres feedback. Hvis du ikke har lagt (så mange) baner før, så start med at arrangere træningsløb. Spørg i din klub, om der er erfaren banelægger, som kan være din mentor og hjælpe dig i gang. Husk at læse reglementet om, hvordan de forskelliuge sværhedsgrader skal være. Det er en klassiker, at nogle banelæggere bruger lang tid på at lave gode svære baner, men har sjusket med de lette og mellemsvære baner.

Når du har lavet træningsløb og kan fornemme, at deltagerne er glade for banerne, kan du begynde at overveje et lidt større løb, f.eks. et kredsløb, og på den måde kan du stille og roligt uddanne til til banelægger, som måske kan få lov at lave baner ved et stort løb. Jeg vil tro og håbe, at alle klubber udvælger deres banelæggere på denne måde sådan, at man i løbet af nogle år lærer god banelægning og kvalificerer til at lægge baner ved større og større løb.

God banelægning handler både om at kunne udnytte kort og terræn godt og lave nogle spændende baner, men også om at være omhyggelig med, hvordan banerne sættes op, f.eks. skal en cirkel eller streg brydes, hvor sidder postnummeret, etc. Og så skal posterne sidde rigtigt og postudsætning og -indsamling skal planlægges ordentligt.

Og husk så, at selv om man selv synes, man er en rigtig god banelægger, så laver klubben kun endeligt antal DM''er eller andre store løb, og der er sikkert flere banelæggere i klubben. Så man skal ikke blive utålmodig og ikke blive skuffet, hvis man ikke for lov til at lave de store løb lige med det samme.

mvh
Nicolai