Indhold

Forsiden
Forumet
O-snak
Software
Træningsdagbog

Om Orientering.dk
Kontakt os
O-snakmenu

Velkommen til O-snak !

På denne side skrives der om alt muligt, altså ikke kun orientering.
Er dit indlæg af mere saglig karakter opfordres du til at skrive dit indlæg på Forumet.

Skriv et indlæg

Søg i O-snak:



Mener du, at der er et indlæg som burde fjernes? Send en mail til
- skriv hvilket indlæg det drejer sig om (dato og tid for indlægget) samt en grund til hvorfor du mener at indlægget skal fjernes.




Orienteering, map, compass, running, outdoor, fitness, cross-country skiing, mountainbike, mtb, orientering, kort, kompas, løb
O-snakken
 
 ! >
 De seneste 20 indlæg, i omvendt kronologisk rækkefølge:

 Filtreret til 'NightChamp 2010-11' (30 indlæg)
Emne: Re: NightChamp 2010-11
Navn: JBTid: 03.11.2010 18:48
Problemet med udenlandske løbere kan let løses ved at benytte OrienteeringOnline: www.orienteeringonline.net.
Det er let at oprette løb og det er let at tilmelde sig.
Men det har selvfølgelig ikke noget med løbsafgift at gøre.
Emne: Re: NightChamp 2010-11
Navn: Ole AndersenTid: 03.11.2010 16:05
mj>>Løbsafgiften er ikke primært for at betale for o-service. Løbsafgiften er vedtaget på repræsentantskabsmødet af klubberne. Løbsafgiften er med til at betale vore fællesudgifter i forbundet. Det er både ansvarligt og nemt at gennemskue, men det fordrer samtidig at klubber og løbere er solidariske og støtter op om afgiften. Pengene til forbundet skal jo skaffes et sted fra, og her er klubberne enige om, at løbsafgifter skal være en del af finansieringen.
Her er reglerne:
Løbsafgift
Det påhviler arrangørerne, at indregne i startafgiften, opkræve og afregne en løbsafgift til
forbundet pr. tilmeldt deltager, - uanset klasse/bane og uanset om denne er forhåndstilmeldt
eller tilmeldes på dagen, - i løb/stævner, der opfylder et af følgende 3 kriterier –
1. Er optaget på forbundets stævnekalender som et A, B eller C løb/stævne, eller
2. Er optaget på stævnekalenderen på forbundets hjemmeside, eller
3. Er optaget på kalenderen i O-service eller bekendtgjort på anden vis til en bredere kreds og
der er mindst en klasse, hvor ren startafgift overstiger kr. 25 eller startafgift inkl. brikleje
overstiger kr. 40.
Emne: Re: NightChamp 2010-11
Navn: edgeTid: 03.11.2010 15:42
Nu går afgiften jo kun i meget begrænset omfang til dækning af O-service, så det argument holder godt nok ikke...
Emne: Re: NightChamp 2010-11
Navn: Tid: 03.11.2010 15:22
Der er heldigvis kommet konkurrance, som er gratis, i Sverige for os, foreløbing kan man som udenlansk løber tilmelde sig til alle svenske løb på deres system kaldet Eventor, det mangler man at kunne i o-service, hviklet betyer at vi skal håndtere udenlanske løbere til vores løb i mail manuelt, især her i Østkredsen har vi mange svenske løbere, og f.eks. Høst åben på Bornholm har oprettet egen tilmeldingsside for de fleste der kommer til deres løb er fra udlandet, selv om vi betaler afgig til DOF for disse løbere også, de burde så være gratis når vi ikke kan benytte o-service.
jeg vil henvise til følgede adr. hvor alle Løber ekan oprette sig når de skal til løb i Sverige
http://eventor.orientering.se/

et lille uddrag fra deres hjemmeside:

Att anmäla sig till tävlingar i Eventor är enkelt. Väl inloggad (läs här hur du som klubbansluten skaffar inloggningsuppgifter, eller registrera dig som ej klubbansluten) går anmälan till så här:

1.Bocka för i tävlingskalendern de tävlingar du vill springa.
2.Klicka på Anmäl till förbockade tävlingar längst ner på sidan.
3.En sida där du bekräftar din anmälan kommer upp. Kontrollera att klass och bricknummer är okej för respektive tävling och klicka på Spara. Klart!
Emne: Re: NightChamp 2010-11
Navn: SøesTid: 02.11.2010 17:33
Tror i hvert fald deltagerne af NightChamp værdsætter din
indsats, ellers ville de nok ikke møde op :)
Emne: Re: NightChamp 2010-11
Navn: SøesTid: 02.11.2010 17:31
HD> det er vel ok med en diskussion om DOF\'s
afgiftpolitik? Og om færre ville deltage i NightChamp
hvis man øger startafgiften, som følge af afgift til DOF
og O-service (eller hvordan det nu er det hænger sammen).

Emne: Re: NightChamp 2010-11
Navn: åpoiTid: 02.11.2010 16:36
HD har fuldstændig ret.

Lad være med at brokke jer. Tag til Night-Champ i stedet.
Emne: Re: NightChamp 2010-11
Navn: HDTid: 02.11.2010 16:02
Jeg synes, at det er fint at få tal frem i lyset – men mindre fint, at der stilles spørgsmålstegn ved, om jeg har ret i at kalde NightChamp et ”non-profit” arrangement.

Jeg kan af gode grunde ikke fremlægge tal for i år, men for sidste vinter gjaldt følgende:
Deltagerantal i 6 løb: i alt 294, heraf 170 fra Horsens OK. (Løberne fra Horsens OK betalte ikke startafgift, idet klubben, støttede at medlemmerne deltog i arrangement for at dygtiggøre sig på natløbsfronten). Altså indtægt: 2480 kr (124 løbere á 20 kr)
Udgifter, kort (incl. masterkort og prøvetryk): 2572,50 kr
Udgifter, anden kopiering (klublister, startlister, definitioner, skilte mm): 954 kr
Udgifter, præmier: 699,70 kr
Udgifter, vin for tak for lån af bygninger, gårdsplads mm: 308 kr
Udgifter, i alt: 4534,20 kr
Underskud (udgift for Horsens OK): 2054,20 kr.

I ovennævnte regnskab medregnes ikke:
Kørsel, undertegnede (6 løbsområder á 2-3 kørsler i forbindelse med banelægning og aftaler med lodsejere)
Kørsel i forbindelse med afvikling af stævnerne: postudsætning, afvikling, postindsamling
Plastlommer til kort
Leje af webhotel
Undertegnedes tid til hele arrangementet.

Altså i min terminologi: Non-profit.

Samtidig stiller jeg mig selv det spørgsmål, om det er det hele værd? Jeg ønskede med mit oprindelige indlæg at gøre opmærksom på, at her var der mulighed for at komme ud at løbe natløb i rimelig spændende terræner, men jeg skabte i stedet en debat præget af brok over at løbet \"ikke betaler til fællesskabet\" og mistænkeliggørelse.
Kunne jeg ikke bruge min tid til noget mere fornuftigt – og bare selv tage ud og løbe?
Emne: Re: NightChamp 2010-11
Navn: Vi er alle vindereTid: 02.11.2010 15:03
Søes>Det kan blive en win-win-win, hvis du efteranmelder dig til morgendagens NatCup i Gadevang :-) Du kan nå at vælge Tue som makker i Natpotten, hvis ikke du satser på ungdommen og vælger Mikkel Aaen.
Emne: Re: NightChamp 2010-11
Navn: SøesTid: 02.11.2010 11:35
Kell S. & Reibert> det er vist det der hedder en win-win
:)
Emne: Re: NightChamp 2010-11
Navn: Kell S.Tid: 02.11.2010 11:28
Reibert>>
De egentlige vindere er vel de ca. 300 løbere, der kommer
ud og løber nogle gode natløb?
For du kan ikke bilde mig ind, at de arrangører, der lægger
det nødvendige antal arbejdstimer i at lave så mange
natløb til de priser, gør det \"for profit\" - hverken til
klubkassen eller DOF. De gør det for sjov og for også selv
at kunne komme ud at løbe nogle (andre) løb.
Emne: Re: NightChamp 2010-11
Navn: Tid: 02.11.2010 00:00
NightChamp versus Natcup

Nedenfor vil jeg kigge lidt på hvad der ligger i ordet ”Non Profit”, som NightChamp løbene skriver at de er.

Startafgiften for NightChamp er sjovt nok 25 kr. både for junior og senior, så man ikke skal betale afgift til DOF.

Startafgiften for Natcup er H/D-20 = 40 Kr, - 16 kr i afgift = 24 kr. og H/D21- = 60 Kr, - 16 kr i afgift = 44 kr. Når der så samtidig er gratis mad, saft, kaffe og te efter løbet, som nok koster 10-15 kr. pr deltager. Så er startafgiften der skal sammenlignes nok nede på 9-14 kr. for juniorer og 29-34 kr. for seniorer.
Så med lidt god vilje vælter der nok omkring 500-750 kr. mere ned i klubkassen til den sjællandske klub, der har stået for arrangementet, end der gør til en arrangerende jysk klub. Men det har nok krævet mere end 5 mand at lave arrangementet, da der også skal arrangeres mad, saft, te og kaffe.

De arrangerende klubber har typisk selv ca. 10 deltagere med til hvert af de 8 løb, derved bliver afgiften til DOF alene (8x16x10) 1.280 kr. Derved er det samlede resultat for klubben et minus på mere end 500 kr.

Den egentlige vinder af Natcup arrangementerne på Sjælland er vores forbund, som nok får omkring 18-20.000 kr. for en sæson.

Så det at kalde NightChamp løbene for Non Profit arrangementer er helt rigtigt, når man ser hvad de bidrager til forbundet med. Så måske skulle man kalde Natcup løbene for et ”DOF Profit” arrangement, hvilket er helt i orden, da det er en god måde at skabe lid indtægt til DOF på.

Hilsen
Peter Reibert Hansen
Emne: Re: NightChamp 2010-11
Navn: Jeg er også irriteret!Tid: 01.11.2010 21:18
1. Du kan få alle de løb du vil på o-service, bare du svarer afgift til forbundet. Så kan du afvikle løb og betale 16 kr. i løbsafgift for 25 kr. så kommer det på o-service!
2) Ja
3) Alt lavpris skrammel der ikke genererer penge til fællessakbet.
6) Næppe.
7) Det er DOFs politik at det skal være så besværligt som muligt for klubber der ikke ønsker at lave løb der giver indtægt.

O-service er et fantastisk godt system, men man er ikke herre i eget hus, eftersom man køber ydelsen.
Emne: Re: NightChamp 2010-11
Navn: Den der stadig tror han ved bedreTid: 01.11.2010 19:34
Kan vi ikke lige få en udredning:
1) Kan man få sit night-champ serie eller andet løb på o-service selv om det ikke koster mere end 25 kr?
2) Er det korrekt forstået at det ikke koster noget at få et løb på o-service (ud over de 8,50 kr man allerede har betalt ved at være medlem af DOF)?
3) Hvad er definitionen på et træningsløb mht. o-service?
4) CMS, forstår jeg dig ret at serverbelastning, diskplads osv. ikke ville belastes synderligt mere af at tilføje træningsløb?
5) Er det et licensmæssig spørgsmål om at der kun er betalt 8,50 kr (Fiaten) for løb, og ikke træningsløb, at de ikke må tilføjes?
6) Hvis nu der blev indgået en ny aftale hvor DOF betaler, lad os sige 12,50 kr (BMWen) pr. medlem - ville det så være muligt at få lov til at få træningsløb på o-service? Og måske også lov til at sende mails til klubbens medlemmer igen.
7) Er det DOFs politik at træningsløb ikke MÅ komme på o-service?

Så vil jeg til slut sige at jeg med fordel har benyttet mig af o-service i mange år, jeg synes den er fantastisk, og kigger på karussellisterne længere - jeg er stor tilhænger af at få det hele samlet i en kalender.
Emne: Re: NightChamp 2010-11
Navn: cmsTid: 01.11.2010 17:18
Munthen>
Prisen på et produkt som O-service er ikke fastsat udfra simple kriterier som antal at bytes i databasen, men udfra de økonomiske rammer som DOF og klubberne nu engang har til rådighed. Og med begrænsede økonomiske midler, så vil der også være begrænsninger på det produkt man får stillet til rådighed.

DOF betaler et fast årlig beløb der pt svarer til ca 8.50 kr per aktivt medlem. Hvis man skal holde fast i analogien til bilpriser, så er det vist nærmere prisen på en Fiat 500 end en BMW.

Hvis nogen syntes ovenstående pris er urimelig - så kan jeg kun tilskrive det uvidenhed - og imødeser gerne en debat, om hvilket prisniveau der så er rimeligt !?
Emne: Re: NightChamp 2010-11
Navn: SøesTid: 01.11.2010 09:58
Munthen> det koster mere at køre 5 personer i en bil end
1 person. Men omregnet til pr. person bliver det jo nok
billigere at køre 5 i en bil end 1.
Emne: Re: NightChamp 2010-11
Navn: MunthenTid: 31.10.2010 21:42
Sammenligningen må der nærmere være; at det ikke koster mere, hvis man kører 5 personer i sin BMW i stedet for en.
Eller kan du uddybe, hvad det er der koster penge?
Emne: Re: NightChamp 2010-11
Navn: cmsTid: 31.10.2010 21:17
Jo, O-service koster faktisk mere hvis der er flere arrangementer i kalenderen.

Det kaldes markedsøkonomi - ligesom når en BMW X5 koster mere end en Fiat 500 - hvis det gør det lettere at forstå !?
Emne: Re: NightChamp 2010-11
Navn: MunthenTid: 31.10.2010 20:02
O-service koster vel ikke mere af at der er flere arangementer i kalenderen, og det må være minimalt hvad der skal til af ny programmering?
Emne: Re: NightChamp 2010-11
Navn: cmsTid: 31.10.2010 19:52
Hvis du kan finde et par hundrede tusinde kr på DOFs budget (eller din egen bankkonto :-), så er det sikkert heller ikke noget problem.

Hvis ikke, så kan du overveje hvorfor det ikke er godt nok, at hver kreds laver en \"karrusel\"-liste som i østkredsen, der har fungeret rigtigt godt mindst lige så længe som jeg har løbet o-løb dvs mindst 25 år !
 Forrige 20 indlæg

 Skriv et indlæg

 Vis alle (uden filter)