Indhold

Forsiden
Forumet
O-snak
Software
Træningsdagbog

Om Orientering.dk
Kontakt os
Forummenu

Velkommen til Forum !

Her diskuteres orientering, på både godt og ondt. Alle indlæg har noget med orientering at gøre.
Indlæg uden orienterings-tilknytning er du velkommen at skrive under O-snak.

Start en ny tråd

Se alle tråde


Mener du, at der er et indlæg som burde fjernes? Send en mail til
- skriv hvilket indlæg det drejer sig om (dato og tid for indlægget) samt en grund til hvorfor du mener at indlægget skal fjernes.





Orienteering, map, compass, running, outdoor, fitness, cross-country skiing, mountainbike, mtb, orientering, kort, kompas, løb
Forum
 
Evidens ifht O-løbs indvirkning på naturen
 
Naturkonsulenten2019-12-02 09:34:16

I mit arbejde som Naturkonsulent v/DOF arbejder jeg bl.a. med adgang til naturen/vores sports arena.

For mange opleves det, at det bliver svære og svære at kunne få tilladelse til afvikling af stævner, ligesom at de politiske kræfter i fht. til bl.a. urørt skov, død ved og hegning står for at kan have stor indflydelse på mulighederne for vores sport.

For at det hele ikke skal handle om følelser og personlige holdninger er jeg ved at indsamle hvad der findes af evidens herhjemme i forhold til hvordan naturen/vildtet påvirkes af at der afvikles orienteringsløb.

Jeg er derfor meget interesseret hvis der er nogen der ligger inde med videnskabelig artikler eller lign. herhjemme. Bl.a. skulle der i forbindelse med afvikling af DM i 2003 i Frijsenborg været udført en undersøgelse i fht vildsvin.

I er velkommen til at sende til min mail kuvert nh (at) do-f dot dk

/Nina
Ser frem til at høre fra Jer :o)

Skriv et indlæg

Du svarer på indlæg fra Per Filskov (2019-12-02 10:26:36)

"Det tidligere Vildtbiologisk Station er nu en del af Aarhus Universitet, hvor et af forskningsområderne er rekreative aktiviteters betydning for dyrenes levevilkår. Måske en ide at kontakte dem og høre hvad de ligger inde med: https://bios.au.dk/om-instituttet/organisation/faunaoekologi/.
"

Annuller

Navn:
E-mail:  
Indlæg

For at beskytte mod SPAM skal du indtaste pudduasote i feltet nedenfor:

Indlæg

Per Filskov2019-12-02 10:26:36 | #3
svar på indlæg fra Naturkonsulenten 2019-12-02 09:34:16Besvar

Det tidligere Vildtbiologisk Station er nu en del af Aarhus Universitet, hvor et af forskningsområderne er rekreative aktiviteters betydning for dyrenes levevilkår. Måske en ide at kontakte dem og høre hvad de ligger inde med: https://bios.au.dk/om-instituttet/organisation/faunaoekologi/.

Per Filskov2019-12-02 10:16:14 | #2
svar på indlæg fra Naturkonsulenten 2019-12-02 09:34:16Besvar

Her er der et link til en undersøgelse om krondyrs reaktioner på orienteringsløb: https://dce.au.dk/fileadmin/bioscience/ePublikationer/DanskeVildt43.pdf

Forfatteren er Johnny Lund Jeppesen, som lavede en del forskning på det felt. Så vidt jeg husker var Dansk Orienterings Forbund med i en styregruppe eller lignende. Der må være folk fra dengang der kender den fulde historie og har kendskab til flere undersøgelser.

Jeg har tidligere ligget inde med videnskabelige artikler fra Sverige om orienteringsløbs indflydelse på vegetationen, men har vist desværre smidt dem ud. Man undersøgte blandt andet effekten på løb gennem nyplantninger (nærmest ingen effekt) og på sårbar vegetation (i visse vegetationstyper var spor efter orienteringsløb synlige mange år efter)