Skriv et indlæg |
Du svarer på indlæg fra Diana (2002-05-13 07:53:51)
" Hvad er værst? Det er med stor glæde, at jeg kan konstatere, at der er blevet rejst en debat om den eventuelle flytning af efterårets 1. divisionsmatch i Østkredsen. Jeg siger eventuel, fordi vores klubformand så sent som i lørdags (d. 11. maj) endnu ikke havde fået nogle officielle meddelelser om flytningen af matchen. Jeg ved ikke, om nogle klubber er vigtigere end andre, for hvis man ser på Farum OKs hjemmeside, har de tilsyneladende allerede pr. 28. april fået at vide, at det er blevet vedtaget at flytte den omdiskuterede divisionsmatch fra lørdag d. 24 august til mandag d. 2. september til en endnu ukendt skov i Nordsjælland med første start omkring 17.30. Jeg tror at vi alle kan være enige om, at det er uhendigt at en divisionsmatch (hvadenten det drejer sig om 1. eller 5. division) ligger samtidig med andre arrangementer. Og det er med stor irritation jeg har måttet konstatere, at der i år såvel som sidste år er tale om at flytte matchen. Jeg ved ikke, hvem der er skyld i den dårlige planlægning, for jeg har ingen anelse om, i hvilken rækkefølge divisionesturneringen og landsholdssamlingen er blevet planlagt. Her kan andre måske hjælpe med oplysninger? Nu er det et faktum, at august og september er meget travle måneder orienteringsmæssigt, og det kan være overordentligt svært at finde en dato, hvor alle kan deltage, så lad os se på de alternativer, der har været fremme og nogle af konsekvenserne af disse som jeg ser dem: Alternativ 1: Lørdag d. 24. august (som oprindeligt planlagt) Konsekvens: en til to håndfulde eliteløbere er i udlandet og kan ikke deltage. Men for alle andre er det en "lidt rolig weekend" mellem JFM og DM-kort & Midgårdsormen. Alternativ 2: Lørdag d. 10 august. Denne weekend har samtlige Østkredsens ungdomsgrupper planlagt kurser. Disse er planlagt efter udarbejdelsen af terminslisten og har derfor udnyttet de ledige weekender, der måtte være tilbage, og disse SKAL afholdes på dette tidspunkt, alternativet er aflysning. Konsekvens 1: Mange ungdomsløbere samt ledere fra de 4 involverede klubber vil være væk og vil ikke kunne deltage i divisionsmatchen. Det vil dreje sig om rundt regnet 60 til 80 løbere, der ikke vil deltage. Konsekvens 2: Klubberne forbyder (hvis de kan det?) deres ungdomsløbere og ledere at deltage i kurser, hvilket sandsynligvis vil føre til aflysning (pga. manglende ledere og for få deltagere), der vil ramme hele kredsens ungdomsløbere. Alternativ 3: Mandag d. 2. september Der har allerede været mange argumenter fremme omkring, hvorfor divisionsmatchen ikke skal ligge på denne dag, men jeg forsøger at opsummere de for mig mest væsentlige: - Vi taler om en aften i starten af september, og som Kærsgård (og almanakken) påpeger, går solen denne dag ned kl. 20.05. Oplægget på Farum OKs hjemmeside lyder på, at første start skal gå kl. 17. 30. Forudsætter vi, at klubberne på ene eller anden mirakuløs vis i divisionsturneringens ånd har fået det normale antal løbere med i skoven, vil der på flere baner være minimum 40 deltagere. Med to minutters startinterval vil det betyde, at de sidste først starter lidt i syv. Med solnedgang kl. 20, eventuelt kryderet med gråvejr og poster i tætte områder, vil gøre det overordentligt svært for de sidste at finde posterne uden pandelampe. Er det sportsligt korrekt og lige forhold for alle? Et lidt useriøst forslag kunne jo være at rykke matchen to dage mere til om onsdagen, hvor første afdeling af SM-nat afholdes... - En mandag aften vil udelukke en række løbere, både voksne og børn, der ikke i deres hverdag har tid til at hive endnu en ugedag ud og bruge eftermiddag og aften på et orienteringsløb. Selvom O-løb optager en stor del af livet for mange af os, så er der mange, særligt blandt børn og unge, der har andre fritidsinteresser, som eksempelvis ligger mandag aften og udelukker dem fra deltagelse. Således kan arbejde, skole og fritid ende med at afholde rigtigt mange fra at deltage denne dag. Vil det være en reel afgørelse hvis eksempelvis en tredjedel af alle løbere ikke har overskud til at afsætte en mandag aften til O-løb? - De to forgående dage har budt på DM-kortdistance og Midgårdsorm. Alle vil være mærket at dette, ikke mindst de eliteløbere, der ikke vil kunne deltage d. 24. Og det er spørgsmålet, om ikke vi alle hellere vil blive hjemme mandag aften og lade op til næste weekends DM-arrangementer? Med alle de argumenter, der har været fremme i denne sag, er jeg tilbøjelig til at spørge, om det overhovedet er værd at bruge flere kræfter på at afvikle årets anden 1. divisionsmatch i Østkredsen? For uanset resultatet, vil der jo tilsyneladende være en eller flere, der vil råbe op og sige, at det ikke er en sprortslig korrekt afgørelse, der tegner det reelle billede af magtforholdet klubberne imellem og eventuelle protester vil kunne trække sagen i langdrag til længe efter finalen er overstået. Så derfor er det jeg spørger mig selv, samt alle, der stadig læser med: HVAD ER VÆRST??? - eller med andre ord HVILKEN LØSNING ER MINDST DÅRLIG??? Jeg er nu meget interesseret i at høre fra nogle af beslutningstagerne. Hvad er de rationelle og saglige argumenter for at flytte årets anden 1. divisionsmatch til en madag aften? Diana Ballerup OK " AnnullerIndlæg |