Indhold

Forsiden
Forumet
O-snak
Software
Træningsdagbog

Om Orientering.dk
Kontakt os
Forummenu

Velkommen til Forum !

Her diskuteres orientering, på både godt og ondt. Alle indlæg har noget med orientering at gøre.
Indlæg uden orienterings-tilknytning er du velkommen at skrive under O-snak.

Start en ny tråd

Se alle tråde


Mener du, at der er et indlæg som burde fjernes? Send en mail til
- skriv hvilket indlæg det drejer sig om (dato og tid for indlægget) samt en grund til hvorfor du mener at indlægget skal fjernes.





Orienteering, map, compass, running, outdoor, fitness, cross-country skiing, mountainbike, mtb, orientering, kort, kompas, løb
Forum
 
Sundhed og skader
 
Benny Lund2001-11-18 15:35:54

Ankelstøtte:
Er der nogle som har nogle gode erfaringer med ankelstøtter, der kan bruges under orienteringsløb.

Umiddelbart kunne jeg forestille mig at den skal være meget solid og nem at rengøre for at den kan bruges i terræn.

Jeg har hørt om produktet Aircast, der er en plastskinne og derfor virker som om den har disse kvaliteter, men er der nogle som har erfaring med dette eller andre produkter.

Skriv et indlæg

Du svarer på indlæg fra Morten Fenger (2001-11-20 18:24:47)

" Johan Fegar >> har testet sådan en skinne med et hængselled i. Jeg synes den blev alt for klodset - men det kan da være de er kommet i en ny, fiksere variant.
Tak for tipset om, at man kan få ny puder - hvad står de i? "

Annuller

Navn:
E-mail:  
Indlæg

For at beskytte mod SPAM skal du indtaste gggeggotbb i feltet nedenfor:

Indlæg

Claus Bloch2002-01-17 20:27:43 | #10
svar på indlæg fra Benny Lund 2001-11-18 15:35:54Besvar

Der er kommet et nyt alternativ til VJ Sarva: Firmaet IceBug har lanceret 2 sko som i følge Alternativet skulle være bedre end VJ Sarva. Se IceBug og Alternativets test

Kent Kragh-Hansen2002-01-14 08:47:08 | #9
svar på indlæg fra Benny Lund 2001-11-18 15:35:54Besvar

Denne diskussion havde vi også for 1-2 måneder siden i o-snak.

Jeg vil godt advare mod at "bygge en o-sko op" med hælkiler. Jeg synes, at o-sko i forvejen er for smalle i hælen i forhold til deres højde, hvilket øger risikoen for at man vrikker om på foden - det forringer ihvertfald sidestabiliteten.

Selv løber jeg, pga. mine achillesseneproblemer, i alm. træningssko med de ulemper det giver i form af dårligt greb mm.

RR2002-01-13 17:51:28 | #8
svar på indlæg fra Benny Lund 2001-11-18 15:35:54Besvar

Problemet med de mere "fodvenlige" sko, er efter mine erfaringer, at jo mere bløde og jo mere støtte der kommer i skoen, jo tungere/mere klodset og ikke mindst højere bliver skoen, hvilket øger risikoen for at vrikke om. Det samme gør sig gældende ved VJ SARVA.
NIKE kom omkring 1997 med en o-sko med bedre sål, men skoen er ikke længere på markedet.
VJ forsøger sig med et ekstra lag i sålen, men ikke noget der har effekt, da det bliver jogget ud på kort tid.
Sports Pharma har produceret nogle "hælkoppe" med neoprensok som har hjulpet mig meget. (Har hørt for pålidelige kilder, at hælkoppen uden neoprensok æder foden!!!)

Anonym2002-01-13 13:49:22 | #7
svar på indlæg fra Benny Lund 2001-11-18 15:35:54Besvar

Jeg kan anbefale VJ SARVA - lidt dårligere profilering, men lidt højere hæl.

Søren Maarup2002-01-11 17:47:32 | #6
svar på indlæg fra Benny Lund 2001-11-18 15:35:54Besvar

Kilometer-garantien er forlængst udløbet for mine hælsener, men jeg bruger neopren/vådsokker næsten hele året. Den varme, de giver, har bedret mine slidte hælsener meget. Jeg tror desværre ikke, det er muligt at lave achillessene-venlige o-sko. Og min erfaring er, at det er ligemeget (for mig), hvilken type sko, o-sko eller "jogge-sko", jeg bruger til o-løb. Man bør dog ikke bruge pig-sko. Det er vi efterhånden vænnet af med.

Klaus Hårdell2002-01-11 15:29:50 | #5
svar på indlæg fra Benny Lund 2001-11-18 15:35:54Besvar

Findes der ikke mere løbevenlige o-sko?

Ligesom mange andre, der er/har været plaget af achilleseneskader pga. de hårde o-sko, har det også plaget mig igennem årene. Det er mig en gåde at der ikke findes mere affjedrende o-sko ligesom de moderne løbesko (Adidas, Nike osv.). Selvom skovbunden er blød er der brug for mere ortopædisk venlige sko med støtte til fødderne og især achillesenerne, som belastes unødigt meget i hælpartiet. Har Silva og Vj fabrikanterne ikke fundet guldkorn dertil?
Jeg må selv naturligvis putte indlæg i, men det er da en fjollet ide, når man godt kunne producere mere løbevenlige o-sko?

Nogle bud på denne løsning?

Klaus Hårdell
OK Roskilde

Morten Fenger2001-11-20 18:24:47 | #4
svar på indlæg fra Benny Lund 2001-11-18 15:35:54Besvar

Johan Fegar >> har testet sådan en skinne med et hængselled i. Jeg synes den blev alt for klodset - men det kan da være de er kommet i en ny, fiksere variant.
Tak for tipset om, at man kan få ny puder - hvad står de i?

Johan Fégar2001-11-20 13:55:42 | #3
svar på indlæg fra Benny Lund 2001-11-18 15:35:54Besvar

MFG>> Lige en kommentar fra en butik, der sælger AirCast-støtten. Det er faktisk muligt at skifte puderne ud med nye.

Derudover gælder, at en del o-løbere i sommer kom begejstrede hjem fra Schwizisk og Italiensk 6-dages. De havde nemlig fundet en ny type skinne, som var lige så god som AirCast, men samtidig bevægelig i fodleddet i den fremadrettede bevægelse.

Jeg kender dog endnu ikke navnet på dette produkt.

Morten Fenger2001-11-19 11:09:24 | #2
svar på indlæg fra Benny Lund 2001-11-18 15:35:54Besvar

Re: ankelstøtte:
Jeg har brugt den nævnte Aircast i en periode. Den virkede rigtig udmærket for mig, selv om den naturligvis er tungere end ingenting og derfor i længden virker uhensigtsmæssig at løbe konkurrence med. Jeg har hørt om folk, som har fundet den for klodset, og ikke brød sig om at løbe med den.
Mine egne problemer har været følgende:
- Vabler (!!) - vådsokker indenunder kan hjælpe en del, og således være udmærkede på nuværende årstid.
- Jeg smadrede de remme, der holder skinnen sammen i løbet af 15-20 løb, og har endnu ikke fundet et alternativ, der holder mere end højst et enkelt eller to (men det må selvfølgelig kunne lade sig gøre).
- Jeg har mast en pind igennem luftpuden i den ene side ... den punkterede meget overraskende. Det forringer skinnens komfort noget og er vanskeligt at udbedre, men jeg synes det går at bruge den alligevel, og det må også være muligt selv at fore skinnen med noget andet, som ikke lader sig punktere (liggeunderlags-agtigt?).

Jeg har desuden testet et par af de andre skinner på markedet, og mener helt klart, at den optimale løsning på en eller anden måde tager udgangspunkt i den type skinner, som aircasten er bygget af - selv om man måske selv skal bikse lidt med remme og foring for at få det til at fungere godt til o-brug i længden.

Den er IKKE specielt let at rengøre ... men gør det noget - den bliver vel beskidt næste gang alligevel? (Det var nok godt nok, at hverken jeg selv eller tolderne tænkte på den, da jeg havde den med til Australien, hvor det jo er STRENGT forbudt at medtage noget med jord på - forhåbentlig har jeg ikke forårsaget en økologisk katastrofe).

Et lidt anderledes alternativ er "snøresokken" (en kraftig støtte uden tæer og hæl, som snøres fast om foden inden i skoen). Den virker umiddelbart væsentligt mindre klodset end plastikskinnen, og den har da nok også mindre tendens til at hænge fast i grene, brombær osv. Men i virkeligheden er den faktisk tungere, og giver lidt dårligere støtte, men væsentligt dårligere bevægelighed end aircasten. Den er ret robust og nogenlunde let at rengøre - mange har store problemer med vabler mv. når de løber med den.

I øvrigt laves en del orienteringssko jo nu om dage i en høj model med forskellige former for ankelstøtte. Dem har jeg aldrig selv testet, men nogle af dem skulle give ganske god støtte. Absolut også et alternativ, der er værd at overveje.