Indhold

Forsiden
Forumet
O-snak
Software
Træningsdagbog

Om Orientering.dk
Kontakt os
Forummenu

Velkommen til Forum !

Her diskuteres orientering, på både godt og ondt. Alle indlæg har noget med orientering at gøre.
Indlæg uden orienterings-tilknytning er du velkommen at skrive under O-snak.

Start en ny tråd

Se alle tråde


Mener du, at der er et indlæg som burde fjernes? Send en mail til
- skriv hvilket indlæg det drejer sig om (dato og tid for indlægget) samt en grund til hvorfor du mener at indlægget skal fjernes.





Orienteering, map, compass, running, outdoor, fitness, cross-country skiing, mountainbike, mtb, orientering, kort, kompas, løb
Forum
 
GPS
 
Jakob2007-05-06 15:05:57

Hej

Er der nogen, der bruger eller har kendskab til håndledsGPS til analyse af vejvalg vha Google Earth?

Mvh Jakob

Skriv et indlæg

Du svarer på indlæg fra Flemming Bruun (2010-06-22 04:18:07)

"Jeg har til eget brug og korttegning anskaffet mig en Garmin Oregon, som kan noget helt specielt.
Den kan bruge JPG-filer baggrundskort, og de kan placeres ret nøjagtigt.
Der er lidt begrænsninger, men det virker fortrinligt.
I OCAD laver man en fin JPG-fil (300 dpi) over området, som skal tjekkes.
Derefter bruger man Google Earth til at lave et billede-layer, som placeres nøjagtigt.
Dette Layer gemmer man på sin pc som en KMZ-fil.
Filen lægges i Garmin under /Garmin/CustomMaps (biblioteket skal lige oprettes første gang).
Herefter vil kortet dukke op, når man zoomer ind på området. Kortet kan slås til og fra på vanlig vis.
Der er lidt begrænsninger:
1. Ingen danske tegn i navnet på hverken JPG-filen eller KMZ-filen
2. KMZ-filen skal være mindre end 4 MB (helst mindre)
3. Eksporter OCAD i mindst 300 dpi for at få udbytte af zoom.

Mere information kan man finde her:
http://garminoregon.wikispaces.com/Custom+Maps

Flemming Bruun, Farum OK"

Annuller

Navn:
E-mail:  
Indlæg

For at beskytte mod SPAM skal du indtaste denimedire i feltet nedenfor:

Indlæg

Flemming Bruun2010-06-22 04:18:07 | #11
svar på indlæg fra Jakob 2007-05-06 15:05:57Besvar

Jeg har til eget brug og korttegning anskaffet mig en Garmin Oregon, som kan noget helt specielt.
Den kan bruge JPG-filer baggrundskort, og de kan placeres ret nøjagtigt.
Der er lidt begrænsninger, men det virker fortrinligt.
I OCAD laver man en fin JPG-fil (300 dpi) over området, som skal tjekkes.
Derefter bruger man Google Earth til at lave et billede-layer, som placeres nøjagtigt.
Dette Layer gemmer man på sin pc som en KMZ-fil.
Filen lægges i Garmin under /Garmin/CustomMaps (biblioteket skal lige oprettes første gang).
Herefter vil kortet dukke op, når man zoomer ind på området. Kortet kan slås til og fra på vanlig vis.
Der er lidt begrænsninger:
1. Ingen danske tegn i navnet på hverken JPG-filen eller KMZ-filen
2. KMZ-filen skal være mindre end 4 MB (helst mindre)
3. Eksporter OCAD i mindst 300 dpi for at få udbytte af zoom.

Mere information kan man finde her:
http://garminoregon.wikispaces.com/Custom+Maps

Flemming Bruun, Farum OK

Troels Bent Hansen2008-04-10 22:00:33 | #10
svar på indlæg fra Jakob 2007-05-06 15:05:57Besvar

SportTrack/Google er noget besværligt ...
Dette program virker simpelt og godt med Forerunner 205/305 :
http://www.matstroeng.se/quickroute/

- pace / fartindikator er cool !!

Desuden kan man også bruge demoversion af den nyeste OCAD

Nu skal vi bare have løbsarrnagørerne til at lægge filer med kort og baner på nettet efter løb, så vi ikke allesammen skal bøvle med at scanne.

Og mon ikke DOF kigger på en WEB løsning en dag, hvor løberne kan lægge deres gps-filer op efter løb?

Men først skal vi jo lige have nogle GPS nøjagtige kort ;-)

Flemming Bruun2008-02-15 06:08:51 | #9
svar på indlæg fra Jakob 2007-05-06 15:05:57Besvar

Forerunner erfaringer til korttegning og løb
Jeg har den fornøjelse af at have en Forerunner 301 til dels mit løb og nu også korttegning. Til det sidste har jeg fundet en metode til at hente data ud af min Forerunner og få dem indlæst i OCAD eller andet.
Hele finten går på at få data ud som GPX (GPS exchange), som så kan læses ind alle mulige steder.
Til det kan jeg bruge SportTracks fra Zonefivesoftware http://www.zonefivesoftware.com/SportTracks/Downloads
Dette program kan læse mine tracks og eksportere de enkelte tracks som GPX-format. Inden import til OCAD 9 er det vigtigt at hente den seneste opdatering (pt. 9.5.3). Herefter kan jeg lægge mit track ind og begynde at tegne.

Hvis jeg ønsker at se min rute på et andet kort end vores eget kan jeg også bruge OCAD, idet jeg blot scanner kortet ind som baggrund.

Hvis man ikke vil/kan bruge SportTrack, men nøjes med TrainingCenter fra Garmin, så kan man godt få konverteret TCX formatet til GPX. Det gør man ved at eksportere sin rute til TCX formatet. Herefter skal det konverteres, hvilket man gør ved at gå ind på http://www.gpsvisualizer.com/
Her kan man loade sin TCX fil ind og få den konverteret til GPX eller andet format.

Satellitmodtagelse på GPS
En anden erfaring med GPS er modtagelse af signal fra satellitter. Ind i mellem sker det at man ikke lige kan fange de 3-4 satellitter der skal til for at få det mest optimale ud af sin opmåling.
Til det skal man være opmærksom på, at satellitterne kredser omkring jorden og at de derfor ind i mellem mere eller mindre alle står forkerte i forhold til ens position.
Man kan derfor beregne sig frem til, hvor godt ens signal er henover dagen. Det kræver en del viden om positioner, så der findes heldigvis programmer til at gøre det for en.

http://www.leica-geosystems.com/corporate/en/downloads/lgs_page_catalog.htm?cid=2930
Man skal downloade de to filer på siden og gemme dem samme sted.
Zipfilen pakkes ud så man har alle filerne et sted.
I zip-filen ligger en beskrivelse af, hvordan man får de nye satellitdata ind. Der er en enkelt detalje, idet man skal vælge Almanac og ikke Import, når man skal importere 1200-filen.

Programmet viser en kurve for antallet af satellitter hen over dagen for din position. Du kan vælge DOP, som er fejlen på signalet. Dette fortæller dig, hvor godt du er dækket ind, idet signalet skal være så lille som muligt.

Det er altså et program, der kan bruges til at planlægge, hvornår du skal tage i skoven med din GPS, hvis du skal have en god opmåling. Det fortæller dig også, hvorfor det ikke altid er at man har en satellit i nærheden, når man skal bruge den. Jo værre DOP-fejlen er jo svære er det at modtage et godt signal. Og er du inde under bladene i skoven, så er det ikke altid at du får din rute med her.

Jan Kocbach2007-09-04 08:29:03 | #8
svar på indlæg fra Jakob 2007-05-06 15:05:57Besvar

En relevant diskusjon angående GPS/veivalg fra o-løb finnes på Alternativet.nu:

http://www.alternativet.nu/osnack/show_thread.asp?thread=59955&replies=40

Jørgen Kirkeby2007-09-04 08:06:20 | #7
svar på indlæg fra Jakob 2007-05-06 15:05:57Besvar

Hej.

Er der en erfaren GPS-bruger, der kan give en kort vejledning i visnings af GPS-data på O-kort eller andet kortmateriale?

Jeg har en Forerunner 305, har lagt data ind i TrainingCenter (ver 3.2.3). Eneste eksportmulighed af historik er -så vidt jeg kan hitte ud af- filtypen .TCX.

Jeg har også downloaded SportsTracks, der ikke viser .TCX-filerne som en importmulighed.

Hvad gør jeg?? (...eller rettere: Hvad gør I?)

Mvh

Jørgen

Lars Zwisler2007-07-19 10:25:30 | #6
svar på indlæg fra Jakob 2007-05-06 15:05:57Besvar

Jeg har igennem længere tid brugt gps i o-sammenhæng, med meget lærerige resultater.

F.eks.:
Den 9. juni 2007 løb 3 af deltagerne med gps i et internt KFIU-klubløb. Se resultatet: http://users.cybercity.dk/~bse20028/gps.htm

Sune Enevoldsen Sabiers2007-05-24 21:06:23 | #5
svar på indlæg fra Jakob 2007-05-06 15:05:57Besvar

Det er spændende med jeres GPS erfaringer. Er der nogen der ved om image overlay funktionen på Google earth virker på en mobiltelefonen?

Jeg bruger MobiTrack på min Nokia (med bluetooth GPS) den viser track og elevation, men altså ikke puls. Det kræver dog en del fingerfærdighed, at lægge kort ind.

Jakob2007-05-17 20:28:33 | #4
svar på indlæg fra Jakob 2007-05-06 15:05:57Besvar

Hej Peter og Flemming.

Tak for info. Jeg spurgte, fordi jeg selv er begyndt at lege med det - og nu også sælger et nyt GPS ur, med SirfstarIII chipsettet. Desværre er uret så nyt, at hverken sporttracks eller Laniesoftware har enheden på listen over kompatible GPS'er. Jeg håber på, at det kommer. Ved I om der findes øvrige programmer, der ligner?

Uret kommer med sin egen software, hvor der er en knap, der overfører den trackede rute direkte til enten google maps eller google earth. Det fremstiller også et grafisk billede af puls/tid, elevation/tid fart/tid. men på en ikke så informativ måde. Det kunne være fedt feks. også at kunne se stræktider sammenholdt med puls, elevation og fart ift. vejvalgene. Jeg bruger iøvrigt selv image overlay funktionen på Google earth til at se ruten tracket direkte på mit indscannede O-kort. Det virker rigtig godt.

Peter Leineweber2007-05-07 18:00:31 | #3
svar på indlæg fra Jakob 2007-05-06 15:05:57Besvar

Mere om GPS
Som du kan se på Farums hjemmeside giver en Garmin gps gode muligheder for at se din rute på Google Earth. Programmet SportTracks er meget nemt at bruge. Med den seneste opdatering af DK på Google Earth er der en rigtig god opløsning på kortene (som jeg gætter på er knap 2 år gamle).
Bruger du Garmin 205 eller 305 er der heller ingen problemer med at fange signalet selv i den tætteste skov. Det skyldes det nyeste Sirf III chipset i GPS'en

mvh.
Peter

Flemming Bruun2007-05-07 09:22:52 | #2
svar på indlæg fra Jakob 2007-05-06 15:05:57Besvar

Links og erfaringer omkring GPS kan man evt. finde her:
http://www.orientering.dk/farum-ok/?side=o-grupper/motion&subside=tips_gps