|
|
|
Orienteering, map, compass, running, outdoor, fitness, cross-country skiing, mountainbike, mtb, orientering, kort, kompas, løb
|
|
|
|
| Forum |
|
|
|
Rekruttering | JKI | 2003-08-13 07:14:42 |
| Her lokalt (Bornholm) har man opgjort, at ca. 90% af alle drenge og ca. 40% af alle piger har spillet fodbold i klub, inden de forlader folkeskolen. Hvordan er disse tal for O-løb? Jeg vil derfor påstå at enhver sammenligning med fodbold med hensyn til hvervning af nye medlemmer er ret irrelevante. På trods af vores ringe greb i ungdommen -og befolkningen generelt, så er det ikke et problem at lave et PR-arrangement i klubben og derigennem få nye til at prøve sporten. Af disse nye er det heller ikke svært at få tilfredsstillende mange til at melde sig ind i klubben ('vi har jo verdens bedste sport'), men så starter problemerne, nemlig kampen for fastholdelse! Et nyt medlem kan først kaldes enkarneret O-løber (og dermed fastholdt) når vedkommende har teknik til at gennemføre en mellemsvær bane med sikkerhed. For at nå dette stade, er det ikke nok at tilbyde deltagelse i åbne løb, vintercup, karrusselløb osv. Tilmed en ugentlig klubtræning er ikke nok. Der skal vejledes struktureret i 1-2 år, hvis man vil fastholde en større gruppe nye medlemmer. Ellers er det kun de mest stædige, der bliver. Af samme årsag har de seneste års fastholdelsesprojekter i DOF stillet krav om at de deltagende klubber skulle stille med 3-5 holdledere og 1-2 klubtrænere, hvis man ville deltage i et sådan projekt (se evt. O-Posten 4/2002). Selvfølgelig koster markedsføring og uddannelse i forbindelse med et sådan klubbaseret fastholdelsesprojekt penge til markedsføring samt uddannelse af holdledere/trænere, men millioner??? Flaskehalsen er at finde de personer i klubben, der vil ofre deres egen mulighed for at dyrke O-løb i en periode for at hjælpe de nye medlemmer igang. Modsat CKJ tror jeg derfor ikke på at markedsføring af noget så abstrakt som divisionsturneringen vil have nogen målbar effekt. Tænk bare hvis en ny O-løber spørger "Hvordan er pointreglerne?", så er langt de fleste af selv de mest rutinerede O-løbere stået af. Skulle man endelig bruge millioner til markedsføring af sporten generelt, så kunne PWT-konceptet være en vej frem: Aftale med TV/presse om massiv dækning, sponsorer, invitere eliten (ikke kun den danske, men også verdensstjerner) med ophold betalt samt startpenge. Fire bysprintløb på fire aftener (man-tir-ons-tor aften) i fire forskellige byer med efterfølgende foredrag/"mød ham/hende fra TV"-arrangementer efterfølgende på lokale skoler/gymnasier. Og SÅ skal den lokale klub være klar med PR-arrangement og fastholdelsesforløb, gerne planlagt og støttet massivt af breddekonsulenten! Men grundlaget for at kunne dette, er imidlertid at man har ofret de nødvendige ressourcer til at have en elite, der er god nok til at kunne blive brugt til markedsføringen. |
Skriv et indlæg |
Du svarer på indlæg fra Peter P. (2003-08-13 07:19:51)
" JKI: Min - måske ikke knivskarpt formuledere - pointe er bl.a., at ressourcerne i klubberne skal prioriteres anderledes end den traditionelle "et b-løb om året + en hyggestafet"-model, bl.a. så man kan få kræfter til rekrutteringsopgaven og også så man kan få arrangeret nogle flere løb. Modsat dig tror jeg gerne, at (ikke helt) nye løbere gerne vil ud og prøve kræfter med fremmede skove og løberne fra naboklubberne eller fra tilsvarende rekrutteringsarrangementer. Jeg vil gerne fremhæve Ok Pans Kr. Himmelfartsløb, som er ligger i forlængelsen af et begynderkursus, men som efterhånden har fået regionalløbstatus - det arregeres af ungdomsafdlingen og ganske få personer derudover - og det er altid et godt løb. I min klub, Kolding, mener jeg vi er ved at høste nogle gode erfaringer med, at forsøge at spare nogle personer ved nogle arrangementer, for at bruge dem i andre. Klubben laver rigtigt mange arrangementer - også i o-sportens yderområder (f.eks. Biathlon, motionsløb, arrangementer for virksomheder) og ved det senest afholdte 3 dagesstævne - som vel at mærke havde EM status (Biathlon) - blev der trukket rigtigt meget på 3 banelæggere, en stævneleder/altmuligmand samt korttegnerne. Derudover hjalp max. 5 yderligere på dagen. Rent faktisk fik hele klubben bud om, at komme ud og løbe på dagen uden at skulle hjælpe med postindsamling eller andet. Dette skyldes bl.a. at beregningen var "udliciteret"/købt ude i byen, ihærdig hjælp fra en stor gruppe soldater, men også at stævneledelsen ikke ønskede at beaste klubben mere end højest nødvendigt. På den måde kan klubben konstant have 2-3-4 arrangementer i luften. Det næste skridt er så at få opprioriteret ungdoms- og rekkruteringsarbejdet, men det kommer. " AnnullerIndlæg |
|
|
|
|
|
|
|