|
|
|
Orienteering, map, compass, running, outdoor, fitness, cross-country skiing, mountainbike, mtb, orientering, kort, kompas, løb
|
|
|
|
| Forum |
|
|
|
Rekruttering | JKI | 2003-08-13 07:14:42 |
| Her lokalt (Bornholm) har man opgjort, at ca. 90% af alle drenge og ca. 40% af alle piger har spillet fodbold i klub, inden de forlader folkeskolen. Hvordan er disse tal for O-løb? Jeg vil derfor påstå at enhver sammenligning med fodbold med hensyn til hvervning af nye medlemmer er ret irrelevante. På trods af vores ringe greb i ungdommen -og befolkningen generelt, så er det ikke et problem at lave et PR-arrangement i klubben og derigennem få nye til at prøve sporten. Af disse nye er det heller ikke svært at få tilfredsstillende mange til at melde sig ind i klubben ('vi har jo verdens bedste sport'), men så starter problemerne, nemlig kampen for fastholdelse! Et nyt medlem kan først kaldes enkarneret O-løber (og dermed fastholdt) når vedkommende har teknik til at gennemføre en mellemsvær bane med sikkerhed. For at nå dette stade, er det ikke nok at tilbyde deltagelse i åbne løb, vintercup, karrusselløb osv. Tilmed en ugentlig klubtræning er ikke nok. Der skal vejledes struktureret i 1-2 år, hvis man vil fastholde en større gruppe nye medlemmer. Ellers er det kun de mest stædige, der bliver. Af samme årsag har de seneste års fastholdelsesprojekter i DOF stillet krav om at de deltagende klubber skulle stille med 3-5 holdledere og 1-2 klubtrænere, hvis man ville deltage i et sådan projekt (se evt. O-Posten 4/2002). Selvfølgelig koster markedsføring og uddannelse i forbindelse med et sådan klubbaseret fastholdelsesprojekt penge til markedsføring samt uddannelse af holdledere/trænere, men millioner??? Flaskehalsen er at finde de personer i klubben, der vil ofre deres egen mulighed for at dyrke O-løb i en periode for at hjælpe de nye medlemmer igang. Modsat CKJ tror jeg derfor ikke på at markedsføring af noget så abstrakt som divisionsturneringen vil have nogen målbar effekt. Tænk bare hvis en ny O-løber spørger "Hvordan er pointreglerne?", så er langt de fleste af selv de mest rutinerede O-løbere stået af. Skulle man endelig bruge millioner til markedsføring af sporten generelt, så kunne PWT-konceptet være en vej frem: Aftale med TV/presse om massiv dækning, sponsorer, invitere eliten (ikke kun den danske, men også verdensstjerner) med ophold betalt samt startpenge. Fire bysprintløb på fire aftener (man-tir-ons-tor aften) i fire forskellige byer med efterfølgende foredrag/"mød ham/hende fra TV"-arrangementer efterfølgende på lokale skoler/gymnasier. Og SÅ skal den lokale klub være klar med PR-arrangement og fastholdelsesforløb, gerne planlagt og støttet massivt af breddekonsulenten! Men grundlaget for at kunne dette, er imidlertid at man har ofret de nødvendige ressourcer til at have en elite, der er god nok til at kunne blive brugt til markedsføringen. |
Skriv et indlæg |
Du svarer på indlæg fra Per Eg (2003-08-19 12:53:52)
" Det kan godt være du ikke kan se det af mit indlæg, men langt hen ad vejen er vi nok meget enige. Jeg skriver ikke at nye MTB-O-løbere skal arrangere selv, jeg skriver at de skal tage andel i det, og ikke forvente at det hele bliver arrangeret for dem. Jeg mener at det er vigtigt meget tidligt at signalere, at o-løb ikke er en sport, hvor man, som mange andre steder, kan køre på frihjul (ha-ha) og lade andre arrangere det hele. MTB-O har for o-sporten den fordel, at man med rimelighed kan forvente at evt. nye MTB-O-løbere (det hedder det vel egentlig ikke) også giver en hånd med ved fod-o-løb. Endvidere kan MTB også bruges til at fastholde nogen af de o-løbere i miljøet, der af forskellige årsager, skader etc., ikke løber så meget mere. Men hvis vi skal snakke rekruttering, så er der efter min mening kun en vej frem. Producer selv de nye medlemmer, jeg har gjort mit :-). " AnnullerIndlæg |
|
|
|
|
|
|
|