|
|
|
Orienteering, map, compass, running, outdoor, fitness, cross-country skiing, mountainbike, mtb, orientering, kort, kompas, løb
|
|
|
|
| Forum |
|
|
|
Startafgifter | Tage V. Andersen | 2006-03-09 10:42:39 |
| Det er, som det bl.a.fremgår af O-snak den 8.-9. 3. 2006, en udbredt forestilling blandt mange O-løbere, at hvis bare startafgifterne på de enkelte løb blev sat ned, så ville der også komme flere O-løbere i skoven. Det kan jeg dokumentere ikke er tilfældet. Bare ikke i detaljer på nuværende tidspunkt. I julen lavede jeg en - synes jeg selv - ret dybtgående analyse af Østkredsens o-løberes deltagelse i O-løb i hele 2005 og sammenholdt det med startafgifternes størrelse for at undersøge ovennævnte påstand. Undersøgelsen viser ret klart, at det ikke er startafgifternes størrelse der er afgørende for deltagerantallet ved O-løb. Mit problem er blot, at jeg mangler en sidste afpudsning før analysen er forståelig for andre ved en offentliggørelse. Og lige nu har jeg som stævneleder ved Spring Cup temmelig meget andet at se til. Men jeg vil vende tilbage om undersøgelsen i april, når Spring Cup forhåbentlig er godt overstået. Tage V. Andersen OK Øst |
Skriv et indlæg |
Du svarer på indlæg fra Tage V. Andersen (2007-03-28 13:24:40)
" lvj omtaler i o-snak den 27.3.2007 "den høje startafgift til Spring Cup". Blot for at sætte dette lidt i relief: Spring Cup er et internationalt stævne der nu afvikles som et 5-stjernet stævne efter den nye danske vurderingsmekanik. For at sammenligninger kan være reelle, vælger jeg derfor her kun at sammenligne med andre danske stævner der ligesom Spring Cup betaler høj afgift til DOF (hhv. 25 og 18 kr. for senior/ungdom) og sammenligne hovedsageligt for 2006, da der ikke er mange oplysninger endnu om stævner i 2007. Da 40-45% af deltagerne til Spring Cup er fra Sverige har vi valgt at følge SOFT's afgiftsstruktur med lave ungdoms-afgifter og (da det skal give samme samlede resultat) højere senior-afgifter. Derfor må man ved en reel sammenligning se på både seniorer og juniorer. Dette er yderligere relevant, da Spring Cup er det blandede stævne i verden, der har den højeste ungdomsdeltagelse (45% af deltagerne ved Klassisk, hvoraf de 23% er juniorer: 17-20 år). Ved Natsprinten var der flere ungdomsløbere end seniorer. Startafgifter: Spring Cup 2006: senior 145 kr., ungdom 50 kr., samlet 195 kr. Gennemsnit danske DOF-afgiftspligtige stævner 2006: senior 120 kr., ungdom 91 kr., samlet 211 kr. Spring Cup 2007: senior 155 kr., ungdom 65 kr., samlet 220 kr. DM nat 2007: senior 130 kr., ungdom 110 kr., samlet 240 kr. Disse priser gælder for deltagere fra de "rige" lande. Spring Cup 2007 havde deltagere fra 24 lande og klubber fra 17 lande (de øvrige løber som medlem af en klub fra et andet land end deres hjemland). Deltagerne fra 7 af disse lande betaler kun 50% af den normale pris for start og overnatning. Deltagerne fra yderligere 5 lande betaler kun 20%. Det er beregnet ud fra landenes officielle betalingsevne, og er mest af alt en gestus, da transportomkostnigerne jo netop for disse oftest fjernere lande vejer tungt. Men de kommer - år efter år - måske for at kunne måle sig selv i forhold til f.eks. Simone Niggli-Luder, der i år vandt ved Spring Cup Klassisk for femte gang. Tage V. Andersen OK Øst " AnnullerIndlæg |
|
|
|
|
|
|
|