Skriv et indlæg |
Du svarer på indlæg fra Rasmus Ødum (2002-02-09 10:36:37)
" Tak for hurtig respons. Til JtM og THN: Nej! - jeg mener ikke man skal 'ophøje' anbefalingen til reglement. Det er terrænets beskaffenhed, der afgør hvorledes man får de bedste og mest krævende baner. Hvis stævnepladsen muliggør, at man kan udnytte spændende områder tæt på to gange, så er det jo optimalt, som skitseret ovenfor, - men hvis terrænnet bedst udnyttes ved at køre 3-gaflingen på de første 3-4 km (eller 5 km), og derefter splitte op i et fortsat 2i n'te gaflet forløb nogle km, hvor den korte bane kører lige over, for derefter at mødes igen (uden at vende på pladsen) og have 3-gafling hjem, er det også fint. Dette vil jo være bedst, hvis de spændende områder ligger nogle kilometer fra stævnepladsen. Hovedbudskabet er, at banelægger og kontrollant skal tænke sig om (og det er der absolut intet nyt i !) - vi kan jo ikke regulere os ud af mangel på omtanke. Det skal understreges, at de seneste års stafet jo netop har været baseret på samme princip, der har været løst på forskellig vis af banelæggerne. Punkt 2. - specielt til JtM. Jeg forstår ikke det du skriver: Selvom vi løb 3x10 min. ville forskellen mellem nr. 1, 2 og 3 (målt i % i.f.h.t. vindertid) sandsynligvis være den samme som på længere baner. Men tre ture incl. en kort tur giver flere klubber mulighed for at stille hold (og flere hold fra hver klub) - vi får således en mere 'tæt' stafet ned gennem resultatlisten, - og derved (forhåbentlig) mere stafet-stemning og konkurrence for alle deltagende hold, - idet der simpelthen er flere hold ! Samtidig har jeg netop ønsket, at vi ikke skal ligge nede på de 3x40 min , der foreslås til VM - det bliver simpelthen for kort. Igen, specielt på damesiden, vil muligheden for at trække en junior eller old-girls-løber ind på holdet måske øge deltagerantallet. Hos herrene vil et uændret tilmeldingsantal give 33 % flere hold. Samtidig vil de klubber, der før havde 6 eller 7 interesserede løbere nu kunne stille 2 hold og ikke kun 1 - osv. (Og, JtM - hvis du nu skriver, hvorfor vi så ikke bare laver 2-mands stafet, for at føre det ud i konsekvens, så gider jeg ikke svare!) Endelig til Lars J: Jeg ser absolut intet problem i at der er 'mange' poster (jeg ved ikke hvad mange er) - men, lad os sætte tal på: eksempelvis 25 poster på 10 km?! Nej, det er absolut ikke noget problem, tværtimod - orientering i Danmark er sjældent meget krævende, høj posttæthed og gaflinger under stafet-stress, er et af de momenter, der kan gøre orientering i Danmark lidt sjovere! Og i tråd med det først skrevne: Det er terrænet, der afgør om få eller mange poster er optimalt. mvh Rasmus Ødum, Eliteudvalget " AnnullerIndlæg |