| Navn: 10Mila fan | Tid: 25.05.2012 14:43 |
http://www.do-f.dk/forbund/dok/Medlemstal_pr_01apr2012.pdf
Iflg. medlemsstatistikken var der pr. 1.april 2012 ialt 1168 8-20 årige medlemmer i DOFs klubber.
Næsten 1/4 del af B&UUs samlede budget fyres af til glæde for 180 særligt udvalgte 11-20 årige på een weekend i maj!
Det må da kunne gøres bedre? Hvad med alle dem, der ikke slipper gennem nåleøjet til Kredsholdet? Hvorfor ikke have en STOR fest for alle unge i orienterings-DK? |
| Navn: | Tid: 25.05.2012 14:22 |
Overskriften: EM stafetten 2012. Øjnene må have løbet i vand endnu en gang. |
| Navn: | Tid: 25.05.2012 14:19 |
Efter spændingen ved årets EM i Dalarna og glædestårerne over at se Emma komme først ind på førsteturen i stafetten, må det være tid til lidt refleksion over, om Emma måtte elller ikke måtte kravle over træhegnet på vej til publikumsposten (post 14). Emma endte med at fortryde og løbe op ad bakken og uden om hegnet.
På kortet er hegnet tegnet med en ukendt signatur: tynd sort linie uden tværstreger som skulle angive om hegnet var højt eller lavt. I området nord for hegnet (hvor Emma kom fra) er angivet en ultratynd stribe af lilla skravering som jeg efter megen granskning har fundet frem til må være signatur 709 (forbudt område) med en tynd lilla streg over selve hegnet (jeg troede først det var en slags skræntsignatur som 203 bare i lilla). Når et forbudsområde tegnes så tyndt som i dette tilfælde kan det ikke opfattes som et område af løberne, og da stregerne i skraveringen definitionsmæssigt skal vend nord-syd, ville det være helt umuligt hvis arealet vendte nord-syd.
Efter min opfattelse burde man, hvis det skulle være forbudt for løberne at krydse hegnet, i stedet have anvendt en tyk lilla linie (707 = grænse som det er forbudt at krydse).
Hvis den tynde lilla streg oven i hegnet skal symbolisere afgrænsningen af området, skulle der efter definitionen af signatur 709 have været en ubrudt snitsling på/ved hegnet til at vise løberne at det var forbudt at bevæge sig ind i området, her krydse hegnet.
Under alle omstændigheder burde der have været en ubrudt snitsling oven på hegnet som signal til løberne om at det var forbudt at krydse hegnet, hvis det var det man mente skulle være tilfældet.
Så jeg kan godt forstå at Emma var i tvivl. Så meget flottere var det da også, at hun kom først ind til skiftet. |
| Navn: CasperS | Tid: 25.05.2012 14:16 |
PP> Jeg anfægter ikke betydningen af KUM, tvært imod synes jeg konceptet er helt kanon. \"Mine egne\" u-løbere der var afsted havde bare ikke helt samme wow-opfattelse af at være udtaget som nr. 7 og 12 som hvis de var blandt de 6 bedste. I østkredsen var det mere et spørgsmål om hvem der havde tid til at tage afsted (ikke skulle til tio), end hvem der havde løbet sig op blandt de seks bedste. Dermed også tabet af prestige-effekt. Det er bare ikke helt det samme at vidne et åbent løb i Nordjylland som at vinde noget man er udtaget til.
KUM har absolut sin berettigelse, men det kræver altså også at arrangørerne behandler arrangementet med en vis respekt! Den dag i dag forstår jeg stadig ikke at man ikke kunne finde en anden dato da man i efteråret blev gjort opmærksom på dato-sammenfaldet?
SM-medaljen er og var heller ikke noget værd - tror vist den ligger i en kasse i kælderen sammen med div. andet skrammel. |
| Navn: ML | Tid: 25.05.2012 14:01 |
Jeg er enig i at juryen ikke havde noget andet valg, alternativet havde været at annullere hele klassen. Dette viser nok en gang hvor svært det er at arrangere sprint og denne gang var det Hausken som blev straffet af en klar arrangør fejl. Det nytter ikke bare at tjekke postene. Alle hegn, murer og hække skal tjekkes. Der hvor der kan blive tvivl, så skal det mærkes med snitzling. Jeg hadde gjort det samme som Hausken og løbet igennem. Som hun skriver så har man ikke tid til at tjekke om kortet er rigtig hele vejen. Hvis du gør dette så taber du alt for meget tid. Men hvis arrangøren gør deres arbejde godt nok og er området velegnet, så er sprint jo det fedeste! :-) |
| Navn: Peter P. | Tid: 25.05.2012 13:49 |
Jeg ved ikke, hvor mange gange Casper S og tiomilafan har prøvet at stå på scenen til præmieoverrækkelsen til Kum. Men det lyder til, at det i givet fald er nogle år siden.
For ungdomsløberne før 10mila-alderen er der massevis af prestige i KUM og det er et stort højdepunkt, at kunne mødes i voksenfri zone med konkurrenter og kammerater fra andre kredse.
Man kan selvfølgelig altid evaluere og retænke og overveje brugen af pengene - men i en lille sport som vores har det enorm betydning, at ungdomsløberne mødes på tværs af kredsene.
Betydningen er dog selvfrølgelig nok væsentlig større for de 11-16 årige end for de 17-20 årige.....
Casper: Har du iøvrigt smidt sm-medaljen ud - eller hænger den et sted derhjemme? Og var du helt ligeglad dengang du vandt den?
Peter P. - far og vist også generaldirektør for UU i Nordkredesen |
| Navn: Krøllebølle | Tid: 25.05.2012 12:32 |
http://www.naturstyrelsen.dk/Nyheder/2012/Bisonen_er_ankommet_til_Bornholm.htm |
| Navn: Helt enig! | Tid: 25.05.2012 11:41 |
http://www.opn.no/hausken-forklarer-seg-om-em-sprinten.5057827.html |
| Navn: Spasmageren | Tid: 25.05.2012 10:57 |
Drop det der Sprint-fidus og erstat det med labyrint-sprint - det vil være spas og fin underholdning i tv.
Eventuelt med samlet start og gaflinger ;-)
http://www.do-f.dk/nyheder/news.cgi?id=4819 |
| Navn: Tore | Tid: 25.05.2012 10:56 |
Man skal da ikke pille ved KUM. Man skal bare sørge for at lægge det i en weekend hvor der ikke er 10mila, sværere er det ikke. |
| Navn: 10Mila fan | Tid: 25.05.2012 10:51 |
John H.P.>Som CasperS nævner, hvor er prestigen, når de bedste vælger 10Mila fremfor KUM?
Prestigen ligger måske i den interne DOF-konkurrence mellem udvalgene om at bruge flest penge på kortest mulig tid til gavn for færrest mulige aktive?
Det er trods alt 100.000 kr. af den fælles DOF-kasse, der brændes af på 180 udvalgte 11-20 årige på en weekend... Kunne de 100.000 kr. ikke komme flere til gode ved lidt nytænkning og skæven til Vision 2015? |
| Navn: CasperS | Tid: 25.05.2012 10:34 |
Enig med 10-mila fan!
Ikke for at tage noget fra nogen, der er uden tvivl kæmpet flot for placeringerne til årets KUM.
MEN! Prestige er det nok så som så med, når alle de bedste er i Sverige for at løbe 10-mila. Lidt som pristige-værdien i den SM-stafet medalje jeg har derhjemme fra det år hvor der var VM-testløb i samme weekend, og derfor kun 3 hold med. |
| Navn: JtM (MP) | Tid: 25.05.2012 10:08 |
Hausken kan hjælpe. Det var på strækket 2-3 jf. link nedenfor. |
| Navn: TC | Tid: 25.05.2012 10:03 |
Jeg er ikke helt med på hvilket stræk det var på, da jeg hverken fik set tv eller track, kan een af jer hjælpe? |
| Navn: RR | Tid: 25.05.2012 09:30 |
Lindstrøm har ganske ret. Hvis ikke Hausken var blevet disket, ville det fremover være legalt at hoppe gennem huller i hække og hegn som ikke er markeret på kortet, men findes i den virkelige verden, og så bliver sprint da et endnu større cirkus end det allerede er!
Fortjent bronze til Maja, surt for AMHN! |
| Navn: lvj | Tid: 25.05.2012 08:39 |
læs Hauskens indlæg - hun er i tvivl !
http://www.amhausken.com/artikkel.php?aId=308 |
| Navn: Lindstrøm | Tid: 25.05.2012 08:36 |
Det sejler >> Ja, man kan tage sprint alvorligt. Det er fuldstændig korrekt at der er forskel på kortene fra sprinten og stafetten, men det har ikke noget med sagen at gøre. Jeg konstaterede selv samme forskel på vejen hjem fra Sverige, og kontaktede derfor arrangørerne.
Hullet i hegnet blev lukket inden sprinten for at skabe en mulighed for vejvalg(højre eller venstre rundt), og kortet var derfor 100% korrekt ved konkurrencens start. Dette var ifølge arrangørerne ligeldes tilfældet under herrernes løb, men på et eller andet tidspunkt blev hegnet på ulykkeligvis åbnet, hvorefter Hausken kom til at passere igennem hegnet.
Der hersker ingen tvivl om at sprint er ekstremt vanskeligt at arrangere, og at det er stort set umuligt at undgå større eller mindre fejl under løbene. Sådan er det iøvrigt også i skoven, her bliver fejl bare sjældent opdaget og har sjældent afgørende betydning, men det sker.
Hvordan kan man så gardere sig mod fejl? Ja, helt grundlæggende har løberne kun en ting at forholde sig til,nemlig deres løbskort med påtrykt bane. Vi bliver nødt til stringent at efterleve de informationer kortet giver os, både for at udtage og gennemføre vejvalg, men også i forhold til at afgøre hvad som er forbudt eller ikke. Her er det ikke en undskyldning, at man ikke kunne se det i terrænet eller at det var diskutabelt om det burde være forbudt. Hvis det er forbudt på kortet, så er det forbudt. Perspektiverne i en anden fortolkning er helt absurde, da man så som løber ikke længere vil skulle efterleve forbudte signaturer på kortet, i hvert fald ikke hvis det kan passeres.
Lidt anderledes forholder det sig dog, hvis det viser sig at et sted der på kortet er tilladt at løbe, men hvor det i terrænet viser sig ikke er muligt. Her kan man ikke laste løberen noget, da han/hun på ingen måde har kunnet undgå situationen. I det tilfælde er der kun to muligheder, enten at godkende løberen eller annullere konkurrencen. Det sidste skal gøres hvis fejlen har haft afgørende indflydelse på slutresultatet. |
| Navn: | Tid: 25.05.2012 06:47 |
Til 10-mila fan: Venligst uddyb din kommentar? |
| Navn: Det sejler... | Tid: 25.05.2012 06:37 |
http://www.amhausken.com/artikkel.php?aId=308
På kortet tegnet efter fod-o normen, der blev benyttet ved publikumsløbet søndag, var åbningen i hegnet, som Hausken smuttede igennem tegnet med...
|
| Navn: 10Mila fan | Tid: 25.05.2012 06:23 |
John H.P.>Prestige!?!? |