|
|
|
Orienteering, map, compass, running, outdoor, fitness, cross-country skiing, mountainbike, mtb, orientering, kort, kompas, løb
|
|
|
|
| Forum |
|
|
|
Ommøblering af DM-er | Lars V | 2002-05-30 09:29:14 |
| Jeg vil godt lægge ud med at kommentere DOF's oplæg til ny DM-struktur. Grundliggende er det ganske rigtigt meget vigtigt at samle de vigtige løb i nogle få weekender aht. økonomi, elitens program og det almene tidsforbrug. Jeg er enig i at det bør prøves at flytte DM-nat til foråret, men jeg mener at det er meget vigtigt at flytte DM-lang til sent på efteråret. Jeg er ret sikker på at en væsentlig grund til at DM-lang er meget dårligt besat i eliteklasserne er at løberne mener at dette løb er en for hård belastning på dette tidspunkt. Placer det omkring 20 oktober (ugen før Smålandskavlen. Det har været diskuteret i Østkredsen, senest blandt kredsen 1. divisionsklubber, THOK og DOF's konkurrenceudvalg at ændre 1. division til en landsdækkende 1. division incl. landsfinale. Detajlerne vil fylde for meget her, men jeg tror at det er en rigtig god ide, og det skal afprøves meget hurtigt. Dette giver yderligere to løb, som skal indarbejdes i den landsdækkende DM-plan. Jeg mener at det første løb kunne placeres om foråret dagen efter DM-nat, som nu vil ligge væsentligt tidligere på dagen, da det bliver tidligt mørkt. Heller ikke problemet med sammenstød med o-ungdommens sæsonafslutningsfest som tidligere har været et problem når der har været divisionsmatch dagen efter DM-nat bør være så stort et problem, da det ikke længere er sæsonafslutning. Af samme grund bør DM-lang ligge på en lørdag, da det så er muligt at holde denne traditionsrige sæsonafslutningsfest. Endeligt mener jeg at det er uhensigtsmæssigt med DM-sprint på en fredag sammen med SM/JFM. Læg i stedet DM-sprint sammen med det andet 1. divisionsløb. Dette giver en årsplan som følger Forår: DM-nat + 1. division (DM-hold) SM-stafet + SM-klassisk Efterår: JFM-stafet + JFM-klassisk DM-stafet + Midgårdsorm DM-kort + DM-klassisk DM-sprint + 1. division (DM-hold) DM-lang |
Skriv et indlæg |
Du svarer på indlæg fra Lars V (2002-10-25 07:32:59)
" Morten har fuldstændig ret i, at for de løbere, som har vilje og kapacitet til at satse internationalt, så er det nationale + internationale program simpelthen alt for stort. Det tror jeg alle (andre end IOF?) kan blive enige om, læs f.eks. Bjørnars indlæg på hans hjemmeside. Med et sådant program er man nødt til at være fuldtidsprofessionel (hvor skal pengene komme fra?) eller langtidsstuderende, for at kunne deltage. Det mener jeg bestemt ikke er en ønskelig udvikling. Jeg har udtrykt min store skepsis mod sprit som en seriøs disciplin, hvis den afvikles over eet løb, da jeg mener at tilfældigheder har for stor indflydelse i forhold til løbstiden og ikke mindst tidsdifferencerne i placeringerne. Generelt mener jeg slet ikke at sprint hører hjemme i hverken VM, EM eller WorldCup, men at de bør have deres egen serie som PWT, som gerne må have status af en World Series parallelt med WorldCup. Ved at fjerne sprinten fra disse sammenhænge vil man også få et mindre løbsprogram, da PWT er noget man frit kan vælge til eller fra. Og selvom det ikke lige hører hjemme i denne diskussion, så vil jeg lige komme med et lille hjertesuk om stafetten. Selvom jeg synes, at det var virkelig flot af herrerne at score en samlet 3. plads i WorldCup, så er jeg dybt kritisk overfor en 3 personers mellemdistancestafet, hvor det tilsyneladende er IOF’s ønske at de fleste hold skal kunne følge med og alt skal afgøres i en ”tilfældig” spurt. Det var forventningen da vi så de nye regler, og det har klart også været resultatet – meget ærgerligt for sporten! Jeg mener klart, at det er en forkert beslutning at afholde VM hvert år, da det vil give et meget voldsomt årsprogram, samt nedsætte ”værdien” af VM. Hvad det danske program angår, så er jeg tidligere kommet med et udspil, men det er fuldstændigt rigtigt at det sammen med det internationale program er meget voldsomt for de bedste, som alt i alt ikke levner meget ro for restitution og som derfor formodentlig også vil øge skadesfrekvensen. " AnnullerIndlæg |
|
|
|
|
|
|
|