|
|
|
Orienteering, map, compass, running, outdoor, fitness, cross-country skiing, mountainbike, mtb, orientering, kort, kompas, løb
|
|
|
|
| Forum |
|
|
|
Online tilmeldingssystem | Carsten Stenberg | 2001-11-13 19:38:35 |
| Dette emne er oprettet for at vejrer stemningen for, og evt etablerer et samarbejde omkring tilmelding på internettet, i den form man kan blive enige. Det ville være optimalt, hvis den enkelt løber selv kunne tilmelde sig det enkelte arrangement, og alt derefter kunne overføres til arrangørens løbsprogram, uden det nødvendigt at foretage manuelle indtastning/rettelser. Den "forgyldte" løsning kunne være en landsdækkende databaser, hvor alle aktive løbere kunne logge sig ind. Klubkasseren kunne trække oplysninger for egne medlemmer om startafgifter der skulle betales til arrangører, og sende opkrævning til løbere. Løbsarrangører kunne før løbet oploade klasse/bane-oplysninger, startafgifter mm , og downloade tilmeldinger i filer til overførsel til løbsprogram. Men systemet kunne også "blot" være klub- og kredsbaseret, det væsentlige er om der ville en rimelig opbakning fra såvel arrangører, klubber og løbere ???? |
Skriv et indlæg |
Du svarer på indlæg fra Lasse Staffensen (2001-11-13 23:15:03)
" Årsagerne til at lave et sådant system må være følgende: 1)At yde en bedre service til løberne 2)At minimere det administrative arbejde for arrangørerne 3)At minimere det administrative arbejde for klubberne. Ad 1) Hvis et sådant system skal yde den bedste service, skal der være mulighed for at vælge klasse, frem for selv at skulle skrive en. Dermed undgår man, at man tilmelder sig i en klasse som ikke eksisterer, og at løbtilmelderen bagefter skal til at tildele en til en klasse, men mulighed for en fejlvurdering. Desuden bør der være mulighed for at framelde sig et løb indtil sidste tilmeldingsdato. En problematik der melder sig, er familier, der gerne vil kunne tilmelde sig sammen. Derfor kunne det være nødvendigt med en mulighed for at overdrage rettighederne til at tilmelde sig til en anden, så f. eks. forældrene kan tilmelde børnene. Tilgangen bør være løbsorienteret, med link til indbydelsen og med mulighed for at tilmelde sig selv + eventuelt de andre, som man har ret til at tilmelde. Ad 2) For at gøre det nemt for arrangørerne bør systemet være i stand til at levere importfiler til alle de systemer der benyttes i DK (indtil en fælles XML-standard forhåbentligt tages i brug). Desuden er det vigtigt, at alle de klubber, der bruger systemet, også inddaterer de tilmeldinger der er kommet manuelt, så klubberne modtager tilmeldinger fra det fælles system eller fra klubben direkte. Ad 3) Der er et vist arbejde med at holde systemet ajour og videresende oplysninger til de arrangerende klubber. Dette arbejde optimalt kun udføres en gang, hvilket er et kraftigt argument for at lave et fælles dansk system. Der skal være mulighed for løbestilmelderen effektivt kan inddatere gammeldags tilmeldinger. Derudover skal der kunne hives data ud af systemet, til ajourføring af løbskonti i et passende format (DOF-KLUB?). Ovenstående er mit bud på en idealløsning, men der er flere problemer der melder sig: a) Hvem skal stå for den daglige administrering af systemet. Det drejer sig jo om en opgave, som traditionelt hører til i klubben, men som mere effektivt løses på forbundsniveau. Er der mon nogen der vil påtage sig denne opgave ?? b) Hvem skal skrive systemet? Systemet skitseret ovenfor er ikke et helt lille projekt, men det er måske noget der kan løses i et fælles open-source projekt (det syntes jeg kunne være sjovt). c) Hvordan skal brugere oprettes? Skal alle nye brugere have tilsendt et password via posten(eller email), eller frygter vi ikke misbrug nok til, at vi godt tør lade folk have et default password, indtil de retter det selv. Alle løbere i de tilknyttede klubber skal jo oprette/overføre alle deres løbere, men man kunne jo forestille sig en model, hvor man anmodede om et password via email til sin løbstilmelder? Jeg tror interessen for noget lignende ovenstående er stor. Som beregningsansvarlig (der ikke elsker at taste), syntes ideen om en fil, som man bare kaster ind i systemet rar. Som løber ville jeg helt sikkert tilmelde mig over nettet. Jeg er ikke løbstilmelder, men løbstilmelderen i min klub har flere gange råbt på et lignende system. Jeg tror derfor ikke, at det er interessen for at online løbstilmeldingssytem der mangler. Det er bare at finde folk til at lave det, og stå for den daglige drift. Lasse Staffensen OK Pan " AnnullerIndlæg |
|
|
|
|
|
|
|