|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Orienteering, map, compass, running, outdoor, fitness, cross-country skiing, mountainbike, mtb, orientering, kort, kompas, løb
|
|
|
|
| Forum |
|
|
|
Ranglisten | Kent Kragh | 2002-08-23 09:51:33 |
| OK, jeg lægger ud, da jeg er fra en tid hvor der ikke fandtes ranglister, og jeg derfor aldrig har været involveret i problemstillingen før. MIT POSTULAT: Hvis ranglisten skal vise hvem der er bedst er reglerne IKKE gode. Den nuværende liste viser i højere grad, hvem der er flittige/deltager i mange ranglisteløb. Mange gode løbere kan af forskellige årsager (f.eks. fordi de deltager i mange udenlandske løb) ikke deltage i så mange ranglisteløb, og deres placering på listen bliver derfor ringere end deres styrke berettiger til. På den anden side er der løbere, der (al ære og værdighed for det) deltager i alle løb, og derfor placeres højere på listen end deres styrke berettiger til. Måske burde der kun være 3-4 medtællende løb ?? Nærværende indlæg må ikke tages som udtryk for, at jeg PERSONLIGT er utilfreds (hvis nogen har fulgt med i o-snak ... jeg har bare været væk for længe, er for doven og løber for langsomt) |
Skriv et indlæg |
Du svarer på indlæg fra Bo Sim (2002-11-27 19:49:46)
" Jeg har for år tilbage leget en del med udvikling af systemer til brug for en verdensrangliste og det finske system er meget rimeligt når der er tale om konkurrencer med større deltagelse. Jeg brugte et lignende system bag WOR- World Orienteering Ranking som viste sig at have en svaghed ved konkurrencer hvor der var stor niveauforskel mellem de 2-3 bedste og resten af løberne - et ikke umuligt scenarie i dansk orientering. Problemet med et hvert ranglistesystem hvor der benyttes formler af den omtalte type er at skabe et udgangspunkt der holder - dvs en rangliste beregnet på flere års resultater - det er urimeligt svært! Der er ingen beregnet rangliste der er perfekt og ideel - se dagens rangliste, men et skridt i retning af den finske vil give et meget mere retvist billede, til glæde for både eliten og de der som jeg blot læser om eliten. Hvem tager initiativet til konkrete forslag og til indsamling af input?? Bo Sim " AnnullerIndlæg |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|