Indhold

Forsiden
Forumet
O-snak
Software
Træningsdagbog

Om Orientering.dk
Kontakt os
Forummenu

Velkommen til Forum !

Her diskuteres orientering, på både godt og ondt. Alle indlæg har noget med orientering at gøre.
Indlæg uden orienterings-tilknytning er du velkommen at skrive under O-snak.

Start en ny tråd

Se alle tråde


Mener du, at der er et indlæg som burde fjernes? Send en mail til
- skriv hvilket indlæg det drejer sig om (dato og tid for indlægget) samt en grund til hvorfor du mener at indlægget skal fjernes.





Orienteering, map, compass, running, outdoor, fitness, cross-country skiing, mountainbike, mtb, orientering, kort, kompas, løb
Forum
 
Træning
 
Preben Schmidt2001-10-05 14:14:34

Hvorfor lyder eliteløbere altid så sure ???

Bemærk jeg siger ikke I er sure, men bare at vi næsten altid skal vide, hvad I ikke synes om eller gider være med til .. Jeg ved det er en dybtfølt og stærk kærlighed til vores idræt, der driver Jer men .....

Kunne I ikke en stund være konstruktive og komme med nogle
gode varme, skønne og livsbekræftende ideer til lidt træning.

Her har I alle en ide til at give et kendeligt træningsløb lidt fart og udfordring.

............

- Find en makker, der er dig jævnbyrdig
- Tegn banen ind på et O-kortet.
- Start samtidig -
- Den en viser vej og anden følger efter,
- Den en klipper 1. post og forsætter mod post 2.
- han læser samtidig fremad på kortet.
- Uden varsel og kaster han kortet fra sig ....
- et sted, hvor makkeren mindst venter det.
- Videre går det som kortmindeløb,
- mens makkeren skal samle kortet op og læse sig ind
- Næste kortskifte finder sted mellem post 2 og 3......

Fuld fart på - bare pres hinanden.

Et kendeligt træningsløb fik lidt indhold - og I sparede endda en kortafgift.

................

Jeg har kastet mit kort og er på vej mod næste post ...
Griber du det ????? - Din ide ?

Skriv et indlæg

Du svarer på indlæg fra Jesper Lysgaard (2005-08-11 07:23:50)

"Som et yderligere element til at give inspiration til orienteringstræningen, både for dig selv og som træner for andre kan henvises til det nye Idekatalog på Dansk Orienterings-Forbunds hjemmeside. Se forsiden og i højre side er der et link. Du kan også se her: http://www.dk-orientering.dk/ide/

Idekataloget indeholder på nuværende tidspunkt flest ideer under o-teknik. Det er et åbent katalog katalog som alle kan indføje ideer i, og jo flere der gør det, jo flere ideer bliver der i kataloget til sidst. Prøv det :-)

Der er også henvisning til en vejledning."

Annuller

Navn:
E-mail:  
Indlæg

For at beskytte mod SPAM skal du indtaste duffossuto i feltet nedenfor:

Indlæg

Niclas P2018-08-04 11:49:35 | #22
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2001-10-05 14:14:34Besvar

Det med humøret hænger ofte sammen med vores energi og ikke mindst blodsukkerniveau. Derudover skal man ikke undervurderes hvor vigtigt søvn og ikke mindst ens stressniveauer kan være for at forklare, hvordan vores humør udvikler sig. Jeg kan selv have nogle meget store svininger når jeg løber, både fordi at jeg  meget gerne vil vinde, men også fordi, at jeg virkelig skal tænke over hvad jeg spiser. Det er ikke noget jeg har taget særligt alvorligt tidligere, men det er ikke desto mindre noget af det vigtigste.

Hvis I vil have noget inspiration til, hvordan jeres kostvaner kan forbedre jeres præstationsevne, så vil jeg varmt anbefale jer at læse ariklerne om kostråd på denne side:

https://mave-problemer.dk/

Morten Hass2005-08-12 20:33:30 | #21
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2001-10-05 14:14:34Besvar

Er volumen nødvendigt?

Den danske langdistanceelite har skrantet i årevis. Muligvis fordi en tidligere
landstræner omlagde 70-80'ernes vægt op volumen "i bunden" - før
intervallerne gav afkast - med nye videnskabelige tiders satsning på "ren
kvalitet", dvs. masser af træning ved mælkesyre-tærsklen, og til dels ved
anaerob maksimum.


Læs f.eks. landevejsløberne Peter Troldborgs og Dennis Jensens hjemmeside,
hvor der prædikes marathonløb baseret på lutter hurtige småture:
http://www.vivamarathon.dk/
http://www.dennisjensen.dk/
De to er hurtige folk, javist, men er ikke i den internationale elite.

Det virker som om o-eliten derimod har fået verdensklasseniveau netop med
en satsning, hvor der er en solid volumen som fundament for træningen.

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt her i forumet om, hvordan I ser
træning til oløb - om der er også her en "kvalitetsvej" til store resultater.

Som det fremgår er jeg selv meget skeptisk overfor de "lette løsninger" og
mener, aå volumen er fundamentet for kvaliteten...

M.-

Jesper Lysgaard2005-08-11 07:23:50 | #20
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2001-10-05 14:14:34Besvar

Som et yderligere element til at give inspiration til orienteringstræningen, både for dig selv og som træner for andre kan henvises til det nye Idekatalog på Dansk Orienterings-Forbunds hjemmeside. Se forsiden og i højre side er der et link. Du kan også se her: http://www.dk-orientering.dk/ide/

Idekataloget indeholder på nuværende tidspunkt flest ideer under o-teknik. Det er et åbent katalog katalog som alle kan indføje ideer i, og jo flere der gør det, jo flere ideer bliver der i kataloget til sidst. Prøv det :-)

Der er også henvisning til en vejledning.

Morten Hass, OK Sorø2005-08-10 20:37:37 | #19
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2001-10-05 14:14:34Besvar

Inspireret af O-teknik 2 og Gunners link til nordmændene har jeg lavet et
dogme-o-teknisk program på
http://running.mortenhass.com/
Mvh. Morten

Morten Hass, OK Sorø2005-08-10 09:29:21 | #18
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2001-10-05 14:14:34Besvar

>Gunner

Ja, nordmændene har godt nok tænkt det hele igennem :-)

Umiddelbart bør vi have noget lignende på nettet i DK, blot mere
overskueligt..

Skal det virkelig være så svært at lære at orientere?

M.-

Gunner Sie2005-07-31 18:35:30 | #17
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2001-10-05 14:14:34Besvar

"Nivåstigen fra A til Ø m/o-tekniske øvelser" er god (meget omfattende) alternativ inspiration. Find den på www.orientering.no under "Trening og Klubbudvikling".

Direkte link: http://www.orientering.no/trening/O_tekniske_trinn/o_tekniske_trinn.asp

Den blev præsenteret på ungdomslederseminar i Hillerød i November 2004.

Mhv. Gunner Sie, OK Øst

Morten Hass, OK Sorø2005-07-31 11:16:55 | #16
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2001-10-05 14:14:34Besvar

> Lindstrøm: *jubel*

Lindstrøm2005-07-30 16:56:18 | #15
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2001-10-05 14:14:34Besvar

Helge er allerede igang med at udgive O-teknik bøgerne i elektronisk form. Hvornår han bliver færdig er dog uvist.

Morten Hass, OK Sorø2005-07-29 14:01:02 | #14
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2001-10-05 14:14:34Besvar

Kunne Helge Lang P.'s FREMRAGENDE værk "O-teknik 2" ikke omskrives til en
webudgave? Har DOF/Helge den ikke som tekstfil? Den har bare rigtig mange
ressourcer til tekniktræningen, men er svært tilgængelig i papirform for den
der LIGE skal arrangere en tekniktræning.

Alex Andresen2002-08-27 09:18:17 | #13
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2001-10-05 14:14:34Besvar

Litteratur oversigt ?
Jeg har søgt hos diverse danske orienterings-hjemmesider, findes der virkelig ikke en oversigt over materiale om alt vedrørende trænning, både elektroniske samt papir udgaver.

Preben Schmidt2002-03-26 16:48:01 | #12
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2001-10-05 14:14:34Besvar

Lad ideerne springe ud med foråret...

Ja, der må være flere der kan noget, som vi andre kan bruge eller lade os inspirere af.

Her endnu et forsøg fra min side –

Stafet med løbende holdsammensætning….

Lav i skoven og indprik på kortene - 3 sløjfer med samme start og mål.
Gerne sløjfer med – let, mellemsvær, svær – 2-3-4 km.

Gruppe 1 – De bedste –
Samlet start – gruppe 1 starter med den lette bane.

Gruppe 2 – Løberne til mellemsvær stilles op i rækkefølge med den formodede langsomste løber først. –
Ved første skifte (efter 6-7 min) kommer den hurtigste fra gruppe 1 på hold med den formodede langsomste i gruppe 2 –
Ved skiftet fortsætter løberen fra gruppe 1 ud på den mellemsvære bane, mens gruppe 2 løberen starter med den lette bane.

Gruppe 3 – Løberne til let bane stilles op i rækkefølge med den formodede langsomste løber først.
Ved skiftet (efter yderligere 18-20 min) kommer den første løber der vender hjem fra gruppe 2 på hold med den formodede langsomste løber fra gruppe 3.
Den hjemvendte løber fra gruppe 2 må selv vente på at få kortet til den mellemsvære fra sin holdkammerat fra gruppe 1.

Vinder er det hold, der først har alle 3 løbere i mål –

Løberen fra gruppe 1 har da løbet 3 baner og ialt 9 km,
mens holdkammeraten fra gruppe 2 har løbet 2 baner og 5 km
og den lette ende har klartet 1 bane og bare 2 km

Prøv selv – det hele er overstået på en time – masser at underholdning og spænding.
En stafet med plads til både brede og elite, og hvor ingen er tabt på forhånd –
Erfaringen siger det bliver yderst jævnbyrdigt….

Claus E. Schmidt2002-03-25 12:06:50 | #11
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2001-10-05 14:14:34Besvar

Jeg har med glæde læst Preben Schmidt's trænings forslag, og det er helt sikkert en ide jeg vil bruge selv og som leder på U2 kurser (i passande grad ;-).

En træningsform som jeg selv er helt tosset med er o-løb på kurve kort. Har man trænet i den samme skov hele sin ungdom i sin klub, kan det efterhånden godt blive svært at finde udfordring (selv med linieløb eller følg John). Men med et kort kun påtegnet kurver, er det som en helt ny skov.

Dette kræver dog lidt arbejde hvis der ikke findes et kurve kort over din lokale skov, men i disse moderne computer tider, hvor kort bliver tegnet elektronisk, er mulighederne bedre. Kontakt korttegneren, og hør ham/hende ad. Vi er jo alle glade for spændende træning ;-)

Tak for de sjove/gode forslag. Men der må da være flere alternative fra eliteløberne ;-)

Kent Kragh-Hansen2002-03-07 09:41:47 | #10
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2001-10-05 14:14:34Besvar

Jeg synes, at forum´et er "gået lidt dødt" her på det seneste ...... og så finder jeg en løs ende !

Morten !!(eller en af de andre eliteløbere) du skylder Bruno en opfølgning, jeg er sikker på, at andre deler Bruno´s ønske - jeg kan huske engang i urtiden, hvor jeg fik en tilsvarende opfordring til at skrive et indlæg i Horsens OK`s klubblad ... så interessen er der.

Hvad med at fortælle, hvorfor klubberne ikke ser eliteløberne så meget til træningsløb, almindelige B-løb mm. Hvad går I og laver ??

Eller hvad med et lille letforståeligt indlæg om træningsprincipper for almindelige folk - her tænker jeg på fysisk træning, men et lille indlæg om o-teknik er da også på sin plads.

mfg2001-10-24 10:17:28 | #9
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2001-10-05 14:14:34Besvar

Til Bruno Ottesen: Tak for forslaget - hvis det er et oenske der deles af flere tror jeg vi vil tage handsken op. Vi arbejder med sagen.

Janet2001-10-23 10:52:10 | #8
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2001-10-05 14:14:34Besvar

Vintertræning = Vinter-Cup i Østkredsen.
Vinter-Cup 2001-2002 indbydelsen ligger nu på OK Østs og Lyngby OKs hjemmesider - og det med en NY H60 klasse!

Bruno Ottesen2001-10-22 11:14:27 | #7
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2001-10-05 14:14:34Besvar

Måske kunne der være en ide til at oprette en links under "indhold" på orientering.dk, hvor der står: træning.

Hvor vi alle godtfolk kan slå op og smugkigge hvordan de "store" træner. Det kunne også tjene som inspiration for kommende eliteløbere, supermotionister, trænere i talentmiljøer osv.

Det kan godt være svært for de almindelige medlemmer at se hvordan eliten træner, da de træner på en højere plan, så de ikke kan bruge en alm. klubtræning til meget andet end joggingtur.

Jeg kunne forestille mig at de trænede sammen med en jævnbyrdig makker ud i skoven, i atletikklubber, og tager på en masse træningssamlinger som er med til at holde moralen oppe i hårde træningsperioder.

Det lyder som en lukket verden, så det kunne være rart for de andre godtfolk at vide hvad de "giver" deres penge til klubber som prioriterer eliten højt og DOF.

Derfor denne forslag...

Jan Scheel2001-10-17 12:49:39 | #6
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2001-10-05 14:14:34Besvar

Jeg løber "jævnligt" o-intervaller i skoven. Dels for at blive hurtigere i terræn (det skal nok lykkedes en dag!) og dels for at træne kortlæsningen. Som opvarmning, "pause" og afjog bruger jeg linieløb som Morten beskriver det. Det er en sjov og givende træningsform, og kan udføres på en lille time, hvis tiden er knap.

O-hilsen

Jan
ikke eliteløber, men glad.

Morten Fenger2001-10-08 21:02:46 | #5
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2001-10-05 14:14:34Besvar

Hej Preben mfl.

Jamen tak for opråbet - jeg vil da også nødig være sådan en sur een! (Og jeg er i øvrigt ked af, at jeg vist nok nogle gange allerede i dette forum er blevet opfattet som sådan...)

Jeg er selvfølgelig stolt af at få lov at optræde på Madsens rekordliste herover, men hånden på hjertet: 3 timers løb i vand eller 2½ times kondicykling er nok ikke de mest skønne og livsbekræftende træningsideer, jeg kan komme op med.

Prebens træningsforslag hører til blandt mine klassikere, og Chris' rævejagt er også en af topscorerne for mig.

Skal de overgås, må jeg derfor nok skifte genre:

Godt gammeldags linieløb, hvor man helt enkelt indtegner en streg på et o-kort og derefter følger den så nøje som muligt, er kendt af de fleste. Men ikke desto mindre kan det stadig være en dejlig måde at tilbringe nogle halve timer i skoven. Hvis linien tegnes tilstrækkelig indviklet kan det blive temmelig koncentrationskrævende selv i kendt terræn (specielt, hvis man kan få en anden til at indtegne linien).

Således en ideel træningsform til opnåelse af den "suset"-oplevelse, vi sikkert alle kender og elsker: man begiver sig ud på en løbetur stresset af allehånde bekymringer og overvejelser, og halvanden time senere står man og klæder om ... og pludselig slår det ned i een, at man ikke har skænket det en tanke under hele løbeturen.

God træningslyst,

Morten,
glad forhenværende og forhåbentlig kommende eliteløber.

Madsen2001-10-07 18:52:46 | #4
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2001-10-05 14:14:34Besvar

Hepper træningsnørder !

En glad træning er det her...en opfordring til alle der er skadet til at deltage i alternativ træningskonk.
Her lidt rekorder at tygge på:

Løb i vand: 3.07 (morten Fenger Grøn)Jeg slår den inden 1/1
Kondicyklen: 2.30 (igen MFG)
En helt ny gren: Tecno Gym kondi cyklen (den de fleste motionscentre har- programmer cyklen til 24 min's "bakke program" - level 9 (ud af 12) - fyr den så af ! Jeg har rekorden - den eneste indtil nu - på 11,7 km. - god fornøjelse.
Evt. andre rekorder:
romaskinen - stepmaskinen - bænkpres (Søren Bøgevig har tyndarmsoringteringsløberrekorden)......
Håber i tør tage udfordringen op og træne løs ! Der findes ingen dårlige undskyldninger til at komme igang. Intern o-løber konk. i Squash starter her i vinteren i Kbh. området - hvem er med: tilmeldning til kuvert didmad (at) wanadoo dot dk
Der bliver en kjøwenhauner kreds - evt. en Pan / Århus kreds - hvis de tør (læs tøsedrenge) - godt nok fik de nogle guldmedaljer til DM stafet (læs heldige !!) - men hvad kan de i de mere prestigefyldte konk. former.(læs Mads..skuline) Det er ofte set at de gemmer sig på Silistria - ikke tør begive sig andre steder hen end ud i skoven.......Kan det passe...

Håber i tager udfordringen op !
De bedste hilsner
Endnu en glad eliteløber....
Mads

Preben Schmidt2001-10-07 08:00:43 | #3
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2001-10-05 14:14:34Besvar

Tak til en glad Chris....

Det var nu ikke ment som en uforskammenthed - mest som en provokation for at komme over i et andet spor...

Iøvrigt mener jeg at I, eliteløbere, har et stort ansvar overfor de kommende generationer og at i tager det meget alvorligt.

Jeg husker at Chris for nogle år siden under en lille udveksling vi havde med Gorm, brugte et par timer på at snakke højdekurver med en flok Esbjergdrenge under vores Yde-Yde projekt.

Rasmus Konge var en af dem - Han blev som 3. bedste dansker nr. 7 igår til Baltic Cup i H 16 i Svenskterræn....

Udmærket af en landsholdsdebutant ...

Det er vi, nøjsomme vestjyder, stolte af....

Hvem kommer med den næste ide til glad træning ????

Chris Terkelsen2001-10-05 16:04:59 | #2
svar på indlæg fra Preben Schmidt 2001-10-05 14:14:34Besvar

Hej Preben,

Det er jo ikke saa rart at blive kaldt en sur een, saa jeg griber ideen for at forsoege at rette lidt op paa eliteloebernes omdoemme :-)

En af mine favorittraeninger (raevejagten!) kraever kun faa forberedelser. Jeg skal bruge 2 loebere, en 5-6 toejklemmer, et tilsvarende antal snitzlinger, 2 kort og en bane. Banen deles op i nogle intervaller paa 1-1,5 km med 5-6 poster per interval. Snitzlingsstykkerne bindes i toejklemmerne.

Loeber A starter ud med et lille forspring (fx 45 sek) og haenger poster (toejklemmerne) ud mens loeber B jager og tager toejklemmerne ind. Hvis A kommer igennem intervallet uden at blive indhentet, vinder han. Hvis B indhenter ham, vinder B. Derefter bytter man startraekkeefoelge og toejklemmer og starter paa naeste interval.

Oevelsen er en god stafettraeningsoevelse, fordi loeberne veksler mellem at vaere den jagede (raeven) og den jagende (hunden). Hvis man loeber koncentreret og fuldstaendigt bomfrit er det ikke noget problem at holde 45 sekunders forspring paa een kilometer - men den mindste "fiskekrog" vil betyde at forfoelgeren er oppe i ryggen. Der er ingen skaerme at loebe paa, og derfor kraever det ekstrem praecision og koncentration fra den, der starter foerst.

Skide godt, ik'?