Du svarer på indlæg fra Lars V (2001-09-28 07:49:14)" Først til Ove G. - selvfølgelig er det kun IOF's medlemslandes repræsentanter, som har stemmeret - men når det gælder VM burde de enkelte lande jo nok snakke noget mere med de aktive.
Det som IOF's "ekspertgruppe" er kommet frem til om orienteringens fremtid og som vel mere eller mindre er blevet vedtaget som orienteringens fremtid på eliteniveau er i hvert fald ikke i overensstemmelse med eliteløbernes ønsker/interesser på en række punkter.
Udover emnet for denne diskussionsgruppe "VM i begynderorientering" kan jeg nævne korte stafetture, mix-stafet til "games", "games"-distance som hoveddistance og fællesstart på klassisk. Alle disse ting er efter min mening i direkte modstrid med orienteringssportens interesser og generelt upopulært hos dem der dedikerer en stor del af deres liv til denne sport. Så vidt jeg har forstået stemte DOF for disse nye tiltag. Jeg tror i så fald ikke at DOF er i overensstemmelse med hverken løbere eller andre, som er interesserede i eliteorienteringens udvikling. Det er tilsyneladende nærmest blevet et mantra, at man for enhver pris skal til OL. Jeg tror ikke at OL er den pris værd - hvis man skulle kunne komme med. Jeg er meget enig i at vi skal gøre vores sport mere synlig og seværdig - men ikke på denne måde. Lær i stedet af hvordan f.eks. cykling er blevet en publikumssport. Der er ikke noget mere kedeligt end at være tilskuer ude til et cykelløb, hvor man ser deltagerne i få sekunder, men hvor det er lykkedes at gøre TV-dækningen ganske spændende med diverse tekniske hjælpemidler. Hermed får man så tilskuerne til at komme fordi de kender sporten og deltagerne fra TV.
Jeg vil opfordre
Orientering.dk til en separat diskussionsgruppe på dette meget vigtige emne.
Men tilbage til "VM i begynderorientering". Der er to diskussioner her, dels banerne i Finland og dels det generelle koncept.
Arrangørerne i Finland blev i absolut sidste sekund presset til at tage dette ekstra løb, så det er ikke en kritik af dem, men fakta er at denne disciplin blev et flop i Finland rent sportsligt. Dels er der hele diskussionen om træning i området, og dels er disse baner langt lettere end en gennemsnitsnits PWT-bane.
Det vigtige er imidlertid at se frem. Jeg synes, at vi som en seriøs idræt devaluerer vores VM meget væsentligt ved at have dette løb med i VM-ugen. Udover at disse baner næppe indeholder en tilstrækkelig orienteringsmæssig udfordring til en VM-titel, så er det helt store problem fairnes. Hvordan vil man undgå at publikum, som har adgang til området under konkurrencen ikke påvirker konkurrencen med tilråb osv. hertil kommer hele debatten om forhåndskendskab.
Jeg synes derimod at det ville være helt fint med en "World series" eller "World cup" lagt ind i PWT. Jeg har diskuteret dette med dusinvis at landsholdsløbere fra adskillige lande og det er også synspunktet hos næsten samtlige af dem. Det er også i overensstemmelse med de mange indlæg fra eliteløbere verden over på diverse hjemmesider.
Parkløb eller ultrasprint er helt fint som propaganda, både nationalt og i nye lande som Kina (vi har jo selv erfaringen fra vores PWT-løb i Farum) og det er da også fint med sådanne løb udenfor sæsonen. Men som en disciplin til VM hører det bestemt ikke hjemme.
Jeg mener heller ikke, at det er en disciplin, som vi skal have hverken FM eller DM i. Derimod er det selvfølgelig helt fint med en serie propaganda løb i de større byer rundt om i Danmark. Det arbejder vi faktisk allerede lidt indledende med hos os.
Jeg vil derimod meget kraftigt opfordre DOF til at arbejde for at "VM i begynderorientering" laves om til en World Cup, som ligger i PWT - og at DOF arbejder for at der skabes et bedre samarbejdsklima mellem IOF og PWT. "