Sprint - VM og DM |
Ove Gasbjerg | 2001-09-26 11:55:13 |
|
Jeg har nogle betragtninger over VM i begynderorientering. Jeg er ikke så sensibel over at høre at I skriver, at IOF ikke er i overensstemmelse med eliteløberne ang. VM i sprint (læs indlæggene i O-snak). Men reelt er det sådan, at eliteløberne formelt ikke har nogen direkte indflydelse på de beslutninger, som kongressen tager. Det har kun medlemslandene. På trods af at IOFs bestyrelse Council gik imod at indføre VM i sprint blev det enstemmigt vedtaget. Så jeg synes måske det er mere korrekt at påpege, at det er det norske - forslagsstiller - og finske forbund, der har et problem, hvis de ikke har afstemt deres elitepolitik med de aktive. Men det kan jo også tænkes, at det er et mindretal af eliteløbere i de respektive forbund, der er/var imod at indføre VM i sprint. Det er min opfattelse, at der generelt i IOF landene ikke er den store tradition for at inddrage de aktive i udformning af de respektive landes elitepolitik, specielt i de spørgsmål, som der skal tages stilling til på IOFs kongresser. Og det giver frustrationer både hos eliteløberne - og i IOF. VM for begyndere er indført og det bliver nok ikke slettet af VM programmet foreløbigt, så vi må få det bedst mulige ud af det. Jeg er af den principielle opfattelse, at det kun giver mening at have et verdensmesterskab i en disciplin, som man også har nationale konkurrencer og mesterskaber i. Derfor synes jeg også, at vi skal have sprint-konkurrencer på næste års terminsliste samt et forbundsmesterskab - og om 3 år et DIF mesterskab. Jeg mener, at PWTs arrangementer er gode PR arrangementer for o-løb, og på samme måde kunne vi vel arrangere nogle terminslisteløb samt et forbundsmesterskab. Derfor kunne det for mig at se være gavnligt at starte en debat om vi skal have sprintløb. Hvad er den sportslige udfordring? Hvordan skal de arrangeres? for alle? Et DM eller en serie? Kortmålestok og specielle signaturer? Hvordan skal en sprintbane være? osv osv. Måske får nogle af de danske "PWT veteraner" til at komme med nogle udtalelser... Mange hilsner Ove |
Skriv et indlæg |
Du svarer på indlæg fra Lars V (2002-09-04 08:59:52)
" DOF efterlyser synspunkter til et kommende, meget nødvendigt regelsæt for sprintkonkurrencer Hermed følger mine synspunkter, som jeg baserer på min erfaring som stævneleder ved PWT, tilskuer til adskillige PWT-løb, mange diskussioner med eliteløbere fra DK og en lang række andre lande samt selvfølgelig mine personlige holdninger. Allerførst vil jeg gerne rejse den principielle diskussion, om man bør have DM i sprint og hvad sprint kan bruges positivt til Nu har IOF (desværre) indført VM i sprint (pga. misundelse over PWT’s succes?), og det medførte at DOF følte sig presset til med meget kort varsel at lave et FM i foråret. Det er min principielle holdning at sprint ikke egner sig til enkeltkonkurrencer, men i stedet for bør være serieløb som PWT. IOF burde erstatte VM-sprint med en World-series i samarbejde med PWT. Det ville være langt bedre for O-sporten. Derfor at det også min klare holdning at et DM i sprint skal være over flere afdelinger. Sprint er meget velegnet til propaganda som f.eks. PWT og Copenhagen City Cup. Det er også fint til alternativ konkurrencetræning. Så til det mere konkrete om selve løbene: 1. Sprint skal foregå i lukkede områder som parker og bynære småskove. 1.a. Baner må ikke krydse offentlige veje med mindre disse er lukkede under konkurrencen Begrundelsen for dette er at marginalerne er så små, at man ikke kan forvente at løberne overholder færdselsreglerne, og vi kan ikke leve med at disse overtrædes til vores konkurrencer. Desuden kan det være risikabelt for løberne. 2. Sprintbaner må ikke foregå i områder, hvor der er risiko for at løberne løber ind over private haver og lignende . Begrundelsen er at vi ikke kan leve med det dårlige ry vi kan få ved at løbe i folks private haver. 3. Der bør kun laves sprint i to klasser, henholdsvis herre og dame, det bør ikke være aldersinddeling 4. Sprint bør principielt aldrig afvikles som een konkurrence, da slump ved f.eks. tilskueres tilråb så kan være afgørende. Ved at have mindst to afdelinger formindskes dette slump. Ideelt burde der være tre afdelinger med to tællende. 5. Det kunne foreslås at lave en etape ved SM, en ved JFM og en i forbindelse med Dansk-3-dages. Det er i hvert meget vigtigt, at løbene ikke bliver enkeltstående løb; elitens kalender er i forvejen alt for tæt besat. 6. Kortene skal være i målestok mellem 1:3000 og 1:5000, og skal være meget detaljerede. Der er vist en IOF-norm på vej? 7. Løbene bør lægges i eller ved større byer, og propaganda-delen bør være en væsentlig del af konceptet (banerne åbne for alle efter DM, speakning, presse osv.) Hilsen Lars V " AnnullerIndlæg |