|
|
|
Orienteering, map, compass, running, outdoor, fitness, cross-country skiing, mountainbike, mtb, orientering, kort, kompas, løb
|
|
|
|
| Forum |
|
|
|
Orienteringens fremtid | Claus Schmidt | 2001-09-18 09:20:06 |
| Gør vi nok for vores unge talenter...? Når man ser på den danske elites bredde i forhold til Norge og Sverige, synes den lidt tynd. Både for senior og junior. Er det vejen frem til et markandt O-Danmark? Jeg kan huske da jeg selv var ungdomsløber, og kunne vinde løb uden den helt store træning. Når man er ung, beskrives det som talent. Den gang var vi ca. 10 med det tallent i min aldersgruppe, og andre 10 potentielle. Ser man i dag, er der kun 2, som måske slår igennem internationalt. Grunden til, at det er gået så galt efter min mening, er vores ungdomssatsning, eller mangel på samme. Vi gør forlidt for den enkelte, for dem der måske kan blive til noget. Godt nok har vi Tallentmiljø, men min tid i dette miljø var ikke nogen god tid. Der blev kun satset på de åbentlyse tallenter, og formeget frit slag, ingen konsekvens. Det jeg savner er flere "ledere" maks. 4 løbere per leder, så de bliver som en slags tutor. Jeg siger ikke det bliver nemt, når vi snakker frivilligt arbejde, men det er måske hele humlen. Skulle vi ikke bruge nogle flere penge på tallenterne, og derved holde fast og motivere individet.? Der kommer en tid, hvor tallentet ikke er nok, og hvor hård træning skal bane vejen, der mener jeg at vi i Danmark gør alt for lidt, og skyder os selv i foden !!! Hvis penge er løsningen, hvor skal de så komme fra...Vil Team Danmark være med til så bred en satsning..? Eller skal vi i klubberne selv punge ud..? Noget skal vi gøre hvis vi vil markere os i fremtiden! |
Skriv et indlæg |
Du svarer på indlæg fra Preben Schmidt (2001-10-17 09:30:33)
" Hvorfor er vi ikke nævnt ??? Jeg har snuppet nedenstående pressemeddelese fra DIFs hjemmeside - Lidt opmundrende, at det nu politisk bliver slået fast at der ikke skal betales gebyr til det offenligt.....så længe vi ikke er kommercielle (?) ----------------- 12. oktober 2001 Livet bliver lettere for friluftsidrætterne Idrætten har mødt stor forståelse i regeringens adgangsudvalg. Udvalgets betænkning foreslår bl.a. forenkling af reglerne og øget adgang til naturen for ridning og cykling. DIF er dog skuffet over, at kano- og kajakroere ikke har udsigt til at måtte gå i land langs åerne. "Danmarks Idræts-Forbund er godt tilfreds - især ridning og cykling kan se frem til øget adgang til naturen," siger miljøansvarlig i DIF Dorthe O. Andersen, som dog beklager, at kano- og kajakroerne ikke står til at få adgang til at gå i land på bræmmerne. Da miljø- og energiminister Svend Auken fik overrakt betænkningen, udtrykte han stor tilfredshed med, at udvalget er enedes om forenklinger af reglerne og mange konkrete forbedringer for friluftslivet og gav løfte om fortsat dialog om adgang til at gå i land langs åer og søer. Betænkningen lægger op til, at man nu må ride på private fællesveje, og det er et stort fremskridt for rytterne, fordi mange rideruter mest oplagt går gennem private skove. Desuden fastslår betænkningen, at rytterne må ride på veje og stier i det åbne land, og ikke er henvist til landevejene, hvor der sker mange ulykker. En forbedring for cyklingen er en forenkling af reglerne, hvor begreberne anlagte veje og befæstede stier udgår. I stedet vil udvalget tillade cykling på veje og cykelegnede stier. Det bliver dermed lettere at afgøre, hvor man må cykle. Betænkningen præciserer også, at idrætsarrangementer i almindelighed ikke skal betragtes som kommercielle arrangementer og derfor ikke skal betale gebyr for at bruge offentlige arealer. Uenigheden om kano- og kajakroerenes adgang til at tage ophold på vandbræmmerne opstod i sidste øjeblik og skal ses i en større sammenhæng. ”Jordbrugsorganisationerne har dog signaleret fremkommelighed, og den håber jeg, at vi kan opnå inden et eventuelt lovforslag,” siger Dorthe O. Andersen. Med venlig hilsen Annali Rytter Christensen informationsmedarbejder Yderligere oplysninger: Miljøansvarlig Dorthe O. Andersen, tlf. 39 67 33 55. ------------------ Hvem kan fortælle mere om den betænkning og konsekvenserne for fremtidens O-løb i Danmark ??? " AnnullerIndlæg |
|
|
|
|
|
|
|