|
|
|
Orienteering, map, compass, running, outdoor, fitness, cross-country skiing, mountainbike, mtb, orientering, kort, kompas, løb
|
|
|
|
| Forum |
|
|
|
Orienteringens fremtid | Claus Schmidt | 2001-09-18 09:20:06 |
| Gør vi nok for vores unge talenter...? Når man ser på den danske elites bredde i forhold til Norge og Sverige, synes den lidt tynd. Både for senior og junior. Er det vejen frem til et markandt O-Danmark? Jeg kan huske da jeg selv var ungdomsløber, og kunne vinde løb uden den helt store træning. Når man er ung, beskrives det som talent. Den gang var vi ca. 10 med det tallent i min aldersgruppe, og andre 10 potentielle. Ser man i dag, er der kun 2, som måske slår igennem internationalt. Grunden til, at det er gået så galt efter min mening, er vores ungdomssatsning, eller mangel på samme. Vi gør forlidt for den enkelte, for dem der måske kan blive til noget. Godt nok har vi Tallentmiljø, men min tid i dette miljø var ikke nogen god tid. Der blev kun satset på de åbentlyse tallenter, og formeget frit slag, ingen konsekvens. Det jeg savner er flere "ledere" maks. 4 løbere per leder, så de bliver som en slags tutor. Jeg siger ikke det bliver nemt, når vi snakker frivilligt arbejde, men det er måske hele humlen. Skulle vi ikke bruge nogle flere penge på tallenterne, og derved holde fast og motivere individet.? Der kommer en tid, hvor tallentet ikke er nok, og hvor hård træning skal bane vejen, der mener jeg at vi i Danmark gør alt for lidt, og skyder os selv i foden !!! Hvis penge er løsningen, hvor skal de så komme fra...Vil Team Danmark være med til så bred en satsning..? Eller skal vi i klubberne selv punge ud..? Noget skal vi gøre hvis vi vil markere os i fremtiden! |
Skriv et indlæg |
Du svarer på indlæg fra aj (2005-08-17 17:25:26)
" Dette er et forsøg på at være lidt konstruktiv i debatten om micro-o. Fakta: Et privat norsk TV selskab har smidt penge i et nyt sportskoncept. De vil sikkert strække sig langt for at bidrage med TV udsendelser, der kan leveres til forskellige TV kanaler verden rundt, så de kan få deres penge igen. Der er to muligheder. 1. De møder en organisation hvor alle vrænger på næsen ad det. En af de første udsendelser giver intet indblik i sporten og afsluttes med en løber der udtrykker, at hun ikke synes det her var sjovt. 2. De møder en organisation, hvor man siger, spændende ide, men vi skal hurtigst muligt lægge en masse kræfter i at analysere ideen og forbedre den, så vi får seerne til at forstå, hvad der sker og finpudse konceptet, så det virker fængende, ellers falder den til jorden. Tilhængere af 1 skifter straks tilbage til o-snak eller bedre til alternativet. Tilhængere af 2 bidrager med analyser og tanker her. Problem 1. Der er ingen ordentlig introduktion til begivenheden. Seeren skal både have præsenteret terrænet og have set og forklaret det tilhørende o-kort. Løsningsforslag Som en del af konceptet skabes der en introduktion, hvor man fra luften zoomer ind på terrænet vha digitale luftfotos (COWI DDO2004 f.eks.)Samtidig zoomes ind på det tilsvarende o-kort. Der optages en video fra luften, som viser området i tre dimensioner, og der skabes en digital model i 3d af kurvebilledet, hvor kortet "trækkes" hen over. Endelig optages en video af ruten der løbes, og de rigtige poster, samt deres korrekte placering på kortet. Til slut indlejres snydeposterne i den samme video. (Alt dette betaler den norske TV station gerne). Derudover laves der en introduktion til de andre løb, hvor man zoomer ind på tilsvarende måde og med video fra luften -dog uden kort. Hvis nogen ikke mener at dette vil kunne begejstre seerne, så vis dem googles earth, og når de så ærgrer sig over, at billederne bliver uskarpe, vis dem det digitale luftfoto og tilhørende super-okort, som VM organisationen selvfølgelig har lagt ud på sin hjemmeside. Problem 2. Det fænger ikke, at se løbere, der står og ser forvirrede ud. Løsningsforslag: Tidsstraffene mindskes pr. post, så det betaler sig at satse med højt tempo. Løberne træner i at fornemme tidstabet ved at stå stille i forhold til at satse. Der laves en række testløb, dels for at finde den rette balance, dels for vende løberne til opgaven, så afviklingen virker mere professionel. Problem 3. Det går ud over en god veldefineret disciplin. Løsningsforslag: TV 2 Norge accepterer at: Mellem afvikles udfra de tider, der er hvor der løbes på mellem distance kort. Micro afvikles på den tid der er på micro kortet + strafrunde. Herved afvikles to konkurrencer samtidig. " AnnullerIndlæg |
|
|
|
|
|
|
|