Du svarer på indlæg fra Lars V (2005-08-24 20:19:50)" Jeg håber stadig at beslutningen om Micr-O til VM2006 ændres.
Mine betænkeligheder med selve konceptet er som nævnt tidligere
- manglende erfaring med løbstypen
- meget større risiko for slump (større krav til meget stor præsition af kort)
- manglende fairnes da mange landshold (specielt fra små nationer) får svært ved at få en tilstrækkelig rutine i løbstypen
- "frygt" for at det sælger dårligt på TV ligesom NOC, hvor løberne tit stod stille og kiggede forvirret på kortet (fremstillede løberne som dårlige og sporten som tilfældig og ikke særlig seriøs
Nogle af disse ting kan arrangørerne med en væsentligt forøget indsats måske nok få på plads, men man har ikke indflydelse på om alle får mulighed for at teste konceptet godt nok.
Men så har Chris jo ret i at hvis det i løbet af kort tid viser sig at beslutningen om Micr-O ikke kan ændres, så gælder det for løbere, trænere og ledere (der vil satse på denne distance) om at fokusere positivt på udfordringen.
Dernæst vil jeg gerne udtrykke ganske stor irritation over den måde dette tilsyneladende er blevet besluttet og den manglende information. Sådan noget skal "interessenterne" ikke læse på
orientering.dk eller andre steder - det er ikke godt nok!
Og så vil jeg bakke meget op om Chris's opfordring på den lange distance. Sørg for længere startintervaller (og evt. sommerfugle) lav langstræk i starten og sværeste poster sent, så løberne ikke samles og løber samløb. Det kan være en vigtig "kompensation" for "TV-tilpasningen" på mellemdistancen.
Og om hans opfordring til at gøre noget ved "coachingen" i sprint. Ved EOC-04 så vi tydeligt at nationerne med mange ledere placerede disse ved flest mulige poster og råbte/viste dem ind til posterne - det er IKKE fair sport. Håber at der gøres en indsats for at ændre dette.
Og så til sidst (uanset kritikken om Micr-O) et velment ønske om et godt stævne til VM-arrangørerne og et stort held og lykke til vores VM-deltagere "