Du svarer på indlæg fra Troels Bent Hansen (2005-02-28 16:49:28)"Godt og skidt fra borgertopmødet om Nationalpark Kongernes Nordsjælland.
Jeg deltog i lørdags i et meget spændende borgertopmøde om den kommende nationalpark. Når jeg skriver kommende er det fordi jeg har svært ved at se at man med den masive opbakning kommer udenom det.
På de possive resultaters side var - udover det masive ja - et klart flertal for at forbinde områderne både øst (til Helsingørskovene) og mod vest til Arresø og Tisvilde Hegn. Men også at forbinde dem med brede korridorer, der efter min mening kan give os helt nye udfoldelsesmuligheder; idet det vil gøre det langt mere oplagt at koble flere skove sammen og lave løb over disse brede korridorer - det bør alt andet lige give nye spændende kombinationsmuligheder og adgang til hjørner af områder, der ellers ville være mindre interessant.
En hastighedbegrænsning i Grib Skov på max 50 km/t kan vi vist kun være glade for - dette var der også stort flertal for.
Derudover var der stort flertal for udsætning af bævere og et flertal for at genskabe en sø ved Søborg ...
71,2% mente at friluftslivet skulle reguleres(som det er idag for o-løberere) således at der er områder der friholdes for større "organiserede" aktiviteter.
Kun 13,6 % mente at nationalparken udelukkende skulle være for det stille friluftsliv.
På den negative side var et meget meget snævert flertal for at hegne en fjerdedel - 1000-1500 hektar af Grib Skov ind og sætte bisonokser ud, der måske ville udelukke at man løb o-løb i det område .....
Jeg vil opfordre alle o-løbere til at være oppe på dupperne i den kommende tid og deltage i de lokale debatter, som uværgerligt kommer. Det vil helt klart få stor betydning for vore muligheder for at udvikle sporten.
Resultaterne fra afstemningerne kan du finde her :
http://www2.skovognatur.dk"