|
|
|
Orienteering, map, compass, running, outdoor, fitness, cross-country skiing, mountainbike, mtb, orientering, kort, kompas, løb
|
|
|
|
| Forum |
|
|
|
Orienteringens fremtid | Claus Schmidt | 2001-09-18 09:20:06 |
| Gør vi nok for vores unge talenter...? Når man ser på den danske elites bredde i forhold til Norge og Sverige, synes den lidt tynd. Både for senior og junior. Er det vejen frem til et markandt O-Danmark? Jeg kan huske da jeg selv var ungdomsløber, og kunne vinde løb uden den helt store træning. Når man er ung, beskrives det som talent. Den gang var vi ca. 10 med det tallent i min aldersgruppe, og andre 10 potentielle. Ser man i dag, er der kun 2, som måske slår igennem internationalt. Grunden til, at det er gået så galt efter min mening, er vores ungdomssatsning, eller mangel på samme. Vi gør forlidt for den enkelte, for dem der måske kan blive til noget. Godt nok har vi Tallentmiljø, men min tid i dette miljø var ikke nogen god tid. Der blev kun satset på de åbentlyse tallenter, og formeget frit slag, ingen konsekvens. Det jeg savner er flere "ledere" maks. 4 løbere per leder, så de bliver som en slags tutor. Jeg siger ikke det bliver nemt, når vi snakker frivilligt arbejde, men det er måske hele humlen. Skulle vi ikke bruge nogle flere penge på tallenterne, og derved holde fast og motivere individet.? Der kommer en tid, hvor tallentet ikke er nok, og hvor hård træning skal bane vejen, der mener jeg at vi i Danmark gør alt for lidt, og skyder os selv i foden !!! Hvis penge er løsningen, hvor skal de så komme fra...Vil Team Danmark være med til så bred en satsning..? Eller skal vi i klubberne selv punge ud..? Noget skal vi gøre hvis vi vil markere os i fremtiden! |
Skriv et indlæg |
Du svarer på indlæg fra sm (2005-08-18 16:41:05)
"Hermed et par løse kommentarer (ikke kortfattet, men helt i JKI´s stil) til cb´s udgydelse: Kvalifikation Sådan som det er nu, det er vist sådan, som det nu skal være. Det er selvfølgelig klart, at de nordiske lande kunne stille med langt flere løbere, der kunne kvalificere sig, men face it, sådan er det bare. USA kan også stille med 20 fuldgyldige herrer på 400m-løb, men sådan er det bare. Samoa Island skal have lov til at stille med en 400m-løber, der løber/går 400m på over 1 minut i kvalifikationen, og som så derefter bare kan vente på afslutningsceremonien/banketten, hvis han da ikke lige vælger også at stille op i spydkast. Kald det bare ”Flinke-sport”. Hvis du er nr.4 i DK og ikke kan komme på det danske hold, så kan du jo bare stille op for Bahrein. Jeg tror, at de nuværende kvalifikationsregler er næsten optimale. Det skal være muligt for de allerbedste at risikere, at de ikke kvalificerer sig til A-finalen, selvom det selvfølgelig er beklageligt for CJ m.fl. Det var nogle regler, som vi selv var med til at udvikle i halvfemserne. Om det så er 45 løbere eller flere/færre, der skal gå i A-finalen, det er en skønssag. Sprint Nu er det der, så løb det, dem der vil. Det er god underholdning. Om det går i skov, park eller by, der er jeg, som jeg vil citere JtM (tidl. M/P) for at have tænkt (!?), ”sgu ligeglad”. Det er muligt at specialnormen ikke passer til skov, men underholdningsmæssigt, så er det ligegyldigt, om løberne ”gemmer sig” i skoven eller parken/byen, når de ikke lige starter/løber i mål og passerer en publikumspost. Arrangementet er så intensivt, at man alligevel ikke kan/skal følge Emilbamsen (eller Jon Dahl Tomasson) hele banen rundt. Hvis man kan følge løberen (gerne med et TV-kamera) i 1-2 minutter efter starten, og i ca. 1-2 min midt på banen, og så de sidste 2-3 min af de 12-15minutter banen tager, så er det vist rigeligt. At jeg så har det lidt ”underligt” med, at tilskuere/ledere m.m. tilsyneladende med et kort med alle poster på kan gå ud i skoven/parken/byen og guide løberne, det er så ligegyldigt. Sats bare videre cb. Det er de bedste, der vinder alligevel. Mellem (tidligere Kortdistance) Min favoritdisciplin (hvis nogen var i tvivl herom). Jeg er selvfølgelig lidt ked af, at den øvelse, som mange aktive oprindeligt var noget skeptiske overfor for 10-15 år siden, nu bliver ændret lidt. Oprindeligt i starten af halvfemserne løb vi den jo i DK som 2 etaper på hver 20min, med jagtstart et par timer efter første ”etape”. Men det er vigtigt, at man ikke stagnerer. Giv Micro en chance ! Kliem´s forslag om en jagtstart med Micro efter Mellem-distanceløbet kunne være kanon for TV, og det burde kunne lade sig gøre. Det giver ganske vist nok en konkurrence. Jeg så i øvrigt norsk TV2´s udsendelse fra NOC live. Jeg bemærkede, at løberne efter Micro-delen tilsyneladende skulle vente nogle (5-10) sekunder ved mål, inden de løb ud på strafferunder og den sidste del af banen. Det burde kunne gøres lidt fiksere (uden ”pause”) af Emit/SportIdent, således at løberne efter aflæsning af brikken løber videre, og de så 100 m længere fremme på en stor digital skærm får ”resultatet” (nul eller 5 strafferunder). TV2 viste digitalt, hvor mange fejl, løberne lavede, men det tror jeg (?) skete uden elektronisk overførsel fra posten. Micro eller ej, så håber jeg stadig, at Tero & Chris vinder ! Klassisk Allerede i 1997 påpegede vi, at et startinterval på 2 min medførte uretfærdigheder, men da medaljetagerne var nordiske, blev det ikke ændret (!?), og nu hænger vi måske på det, hvis vi da ikke skal stagnere, men ”sommerfugle” kan redde meget ! Arrangørerne dengang i 1997 meddelte, at det skyldtes et TV-krav, og det bøjede man (IOF) sig for. Der bør være 3 min startinterval og/eller sommerfugle. Nu er der selvfølgelig nok en problematik, som ikke mange har kommenteret, nemlig at der er forskel på om man starter i A, B eller C-heatet. Mig bekendt er det vinderen af C-heatet, der starter sidst. Til WC i Litauen i 1996 kom arrangørerne til at ”vende” det, hvilket udover at C-heatvinderen (Allan M) ikke startede sidst - men derimod tredjesidst, også betød andre ændringer (bl.a. p. g. af at to løbere fra samme nation ikke må starte efter hinanden) i startrækkefølgen, som medførte uretfærdigheder. Vi indgav en klage fra det danske hold, som dog ikke blev anerkendt (grundet tidsmæssige problemer), men bl.a. THN blev ”snydt” vil jeg stadig påstå. Stafet Det, der en gang var en 4 gange 1 times konkurrence, er nu blevet til en meget publikums og TV-venlig konkurrence på 3 gange 45 minutter, hvor der ikke er plads til mange fejl. Det er slut med, at Norges fjerdetursløber og Sveriges tredjetursløber kan bomme 15-20 min, som i 1981 og så alligevel vinde guld og sølv. Den går ikke længere for Dähli-junior og Löken-junior. Det var en stor fornøjelse at følge WOC-stafetten (og Mellem) på sin PC sidste år uden at stå oppe i regnen i Sverige." AnnullerIndlæg |
|
|
|
|
|
|
|