|
|
|
Orienteering, map, compass, running, outdoor, fitness, cross-country skiing, mountainbike, mtb, orientering, kort, kompas, løb
|
|
|
|
| Forum |
|
|
|
Orienteringens fremtid | Claus Schmidt | 2001-09-18 09:20:06 |
| Gør vi nok for vores unge talenter...? Når man ser på den danske elites bredde i forhold til Norge og Sverige, synes den lidt tynd. Både for senior og junior. Er det vejen frem til et markandt O-Danmark? Jeg kan huske da jeg selv var ungdomsløber, og kunne vinde løb uden den helt store træning. Når man er ung, beskrives det som talent. Den gang var vi ca. 10 med det tallent i min aldersgruppe, og andre 10 potentielle. Ser man i dag, er der kun 2, som måske slår igennem internationalt. Grunden til, at det er gået så galt efter min mening, er vores ungdomssatsning, eller mangel på samme. Vi gør forlidt for den enkelte, for dem der måske kan blive til noget. Godt nok har vi Tallentmiljø, men min tid i dette miljø var ikke nogen god tid. Der blev kun satset på de åbentlyse tallenter, og formeget frit slag, ingen konsekvens. Det jeg savner er flere "ledere" maks. 4 løbere per leder, så de bliver som en slags tutor. Jeg siger ikke det bliver nemt, når vi snakker frivilligt arbejde, men det er måske hele humlen. Skulle vi ikke bruge nogle flere penge på tallenterne, og derved holde fast og motivere individet.? Der kommer en tid, hvor tallentet ikke er nok, og hvor hård træning skal bane vejen, der mener jeg at vi i Danmark gør alt for lidt, og skyder os selv i foden !!! Hvis penge er løsningen, hvor skal de så komme fra...Vil Team Danmark være med til så bred en satsning..? Eller skal vi i klubberne selv punge ud..? Noget skal vi gøre hvis vi vil markere os i fremtiden! |
Skriv et indlæg |
Du svarer på indlæg fra Roland Dumong (2006-04-24 11:28:29)
" KAMPEN OM AT BENYTTE DEN FRIE NATUR. På baggrund af et indlæg i o-snak. Mener jeg at det er på tide at råbe vagt i gevær! Læserbrev i politikken 22/4 2006 Mogens Sextus Rasmussen , prilen 37 Rømø Overgreb på Rømø "I påsken 2006 oplevede Rømøs natur de sorteste dage i øens historie. 1800 orienteringsløbere viste deres foragt for naturen ved tre dages orienteringsløb i yngletiden for tusinder af vadefugle, ænder og gæs, der parvis skrigende forlod øen På en ø, hvor man påtænker en nationalpark, hånede man naturbeskyttelsesloven, Habitats- Ramser- og EU- fuglebeskyttelsesområder med Skov- og naturstyrelsens velsignelse til en yderligere ”tiviolisering” af Rømøs natur i yngletiden. Mange fuglereder er forladt, hvor mange stykker råvildt, der døde af stress eller aborteret deres lam ved denne invasion, fortæller historien ikke om. Jeg vil kraftigt opfordre lystfiskere, jægere, ornitologer, jægere, ornitologer, dyreværn, landmænd, naturfredningsfolk og alle andre, der holder af naturen at få den slags overgreb i yngletiden stoppet" JEG MENER: Jeg mener at det er klogt at gøre sig klart at det er en real kamp som orienteringsløber befinder sig i. Jeg mener derfor at orienteringsløber skal begynde at ruste sig til kamp på tre følgende områder. 1) Styrke forsvaret på de områder hvor vi kan bliv angribes! Med dette mener at der skal lyttes på de argumenter som lystfiskere, jægere, ornitologer, dyreværn og naturfredningsfolk har mod orienteringsløb. Efterfølgerne skal det forsøges at få de andre naturbruger til hjælpe med at afhjælpe eventuelle problemerne. 2) Skaffe os allieret så vi ikke stå så alene i vor kamp! En del af taktikken med at skaffe allieret er indeholdt i 1). En anden taktik kunne være at hjælpe de andre naturbruger med kort der kan lette deres virke i naturen. Dette kunne være eksempelvis være ornitologer der lettere kunne udpege fugle observationer for hinanden på kort. (måske kunne man også få nogle af dem til at prøve orienteringsløb) 3) Være klag til at gå i offensiven mod folk der angribe os! Når der kommer et sådant læserbrev som det der åbenbart har været Politiken den 22 april 2006 er det det vigtigt at tage til genmæle i den offentlige rum. Det er vigtigt at der efterspørges dokumenterede for den skade som det påstås at påskeløbet har forvoldt på naturen. Samtidig skal det der også påpeges den gevinst et løbe som påskeløbet er for folkesundhed – det kan være svært at se at en lille flok jægere, der skal ud og tivoli-skyde på alt, har samme sundheds gevinst! Med mange o-hilsner Roland Dumong PS. Da jeg ikke selv holder eller har læsten Politiken vil jeg ikke selv skrive et læssebrev- men jeg vil da opfordrer andre til at gøre det. Det er vigtigt ikke at lære for passive når man er under angribe. " AnnullerIndlæg |
|
|
|
|
|
|
|