|
|
|
Orienteering, map, compass, running, outdoor, fitness, cross-country skiing, mountainbike, mtb, orientering, kort, kompas, løb
|
|
|
|
| Forum |
|
|
|
DOF's udviklingsgruppe | Preben Schmidt | 2004-03-19 12:16:17 |
| Vil du være med? HB er tæt på at have udviklingsgruppen endelig klar. Navnene kommer på nettet, når alle har givet endeligt og bindende tilsagn. Til 1. samling den 29. marts 2004 har udviklingsgruppen fået hjemmearbejde. Det lyser sådan: "Stikord Vi har sammenstillet en række stikord, • Stævner & træf • Mesterskaber & divisionsturneringen • Arrangementer & materiel • Fast ejendom & lokaler • O-service & løbs IT • Voksne & klubber • Bredde & familier • Rekruttering & fastholdelse • Børn & unge • Lejre & kurser • Skoler & fritidsordninger • Kraftcentre & talentkraftcentre • Elite & Team Danmark • Træning & o-teknik • MTB & Adventure • Motion & folkesundhed • Korttegning & salg • Økonomi & sponsorer • Skov & friluftsliv • PR & kommunikation • Hjemmesider & blade • Uddannelse & opdatering • Håndbøger & web-databaser • Udvikling & rådgivning • Administration & service • Love, regler & vedtagelser • Myndigheder & skovorganisationer • DIF & Friluftsrådet • IOF & NORD • Det vi har overset… Prøv hjemmefra at overveje, om der efter din mening mangler noget væsentligt? Vælg derefter 5 områder som du vil sætte ord, ideer, erfaringer, billeder eller synspunkter på. Gerne subjektive, men også gerne underbyggede med fakta – eller ideer til hvordan vi fremskaffer fakta. Du har max. 10 min. til din præsentation af dig selv og de valgte stikord." Du kan jo også stille dig selv opgaven, men du må max. bruge 100 ord til hvert emne du sætter ord på. Kom bare frem vi skal have ikke bare brainstorming, men brainorkaning. Husk tanker er TAX FREE, altså fritaget for løbsafgift.... |
Skriv et indlæg |
Du svarer på indlæg fra Mads Ingvardsen (2004-03-28 19:15:23)
" Set fra en juniorlandstræner: Jeg har hæftet mig med følgende fire punkter i ovenstående. Jeg ser det udfra min opgave som juniortræner - men ligeledes som en der savner nogle visioner og driftige planer i DOF, hvorfor jeg hilser dette initiativ særdeles velkomment. Jeg spørger mig selv: Hvad er det vi bedriver i DOF ? - i forhold til hvor vi vil hen - hvad vi gerne vil og hvor vi vil stå om 10 år.. • Kraftcentre & talentkraftcentre • Elite & Team Danmark • Rekruttering & fastholdelse • Børn & unge For at give et bidrag fra min "hverdag" som juniortræner vil jeg skrive lidt tanker ned i punktform over ovenstående punkter. Dette med udgangspunkt i de ovenstående spørgsmål ! Hvor vil junioreliten gerne være om 10 år ? Konstant i TOP 6 i verdenen, sørge for at servicere og udøve vejledning og struktur der kan matche de målsætninger talenterne har. Hvorfor? - For at udvikle vores sport - for at give nogle unge mennesker muligheden for at dyrke eliteidræt og derigennem få nogle store oplevelser - for at få et positivt stimulerende miljø - for at give alle kredesenes ungdomsafdelinger et løft - for at skabe fortsat eliteudvikling i dansk orientering (en eliteløbers udvikling starter når hun /han er 14-15 år, når interessen for alvor vækkes) - for at trække flere unge til med de tilbud vi har (eller ikke har pt.) ....jeg kunne blive ved Hvordan: Der er enkelte klubber der gør et fremragende talentarbejde - og kan matche de unges ambitioner om udvikling og give dem den sparring der skal til - men det er langt fra i alle klubber dette foregår, hvorfor forbundet må træde til for at sikre fastholdelse af børn og unge. TKC'et er et fint sted for god træning, men der skal struktureret talentudvikling og en grundig vejledning og coaching til, førend det bliver optimalt. Grupperne i den enkelte kreds / TKC’et og Junioreliten skal have et tættere samarbejde – og medarbejde hinanden – og ikke mindst tro på hinanden ! Tanken om en opdeling i bredde – talentudvikling og elite er forældet og kan virke rigid og hæmmende for arbejdet. Løsningen har jeg ikke – men det kommer… Altså: Jeg mener i høj grad der skal nedsættes et talentudviklingsprogram i DOF – med følgende visioner: - vi skal kunne give de unge sparring på alle niveauer, da al udvikling og læring er en positiv spiral og kimen til fastholdelse !! - vi skal give de unge store oplevelser – udfordringer og kvalitet på alle niveauer…kan man se en verdensmester til klubtræning – TKC træning – kredstræning eller lign. så kommer lysten til egen udvikling af sig selv – dette skaber positiv stemning – dette gør at vi får flere unge ! - talentudviklingen skal have en konstant ledelse og et kontinuerligt arbejde over en lang periode og en udviklingsperiode/ visionsperiode på 5-10 år Man kunne med ovenstående spørge sig selv: - hvor mange penge bruger vi på struktureret talentudvikling i DOF ? - hvad driver de unge i dag til at bedrive elitesport ? - tør vi lade være med at udvikle ungdommen og snakke deres sprog ? - har man en seniorelite i verdensklasse uden talentudvikling ? - børn og unge vil udvikle sig og søger udfordring, oplevelser og udvikling – tilbyder vi det ? - kan man arbejde med talentudvikling uden at samarbejde i bredde og elite ? Disse fire punkter: • Kraftcentre & talentkraftcentre • Elite & Team Danmark • Rekruttering & fastholdelse • Børn & unge er altså sammenhængende punkter når vi snakker talentudvikling – for hvad er talentudvikling ?: - elitearbejde - rekruttering af talenter - fastholdelse af et positivt miljø - fastholdelse af børn og unge, via gode og veltilrettelagte tilbud - KC og TKC laver træninger – og disse kompetencer kan inddrages i et arbejde - Eliten (junioreliten) skal være med i et sådant arbejde- primært for at servicere med ideer – finde talenterne og sørge for udvikingen Det skal ikke virke som en gammel Østeuropæisk eliteskole, men som noget vi kan tilbyde den ungdom, der har en masse andre tilbud og fristelser i livet. Vi skal tilbyde det usædvanlige – det positive – vise glæden ved sporten og den enkeltes udvikling – vi skal derudover tilbyde sociale tiltag på højde med alle andre idrætsgrene ….jeg kunne nok blive ved med at skrive om dette…mener dette bør være vores primære fokus i DOF – uden børn og unge, talenter, drive, motivation og positive udviklingsmiljøer, så er der ikke nogen til at videregive denne fantastiske idræt til næste generation ! Vi har uddannelsesudvalg – breddeudvalg og eliteudvalg – hvad med en ”tværligger” der hedder talentudvikling Jeg vil afslutte med at henlede opmærksomheden på DOF’s formål: 2. Formål 2.1 Forbundets formål er som bindeled mellem danske orienteringsklubber at fremme interessen for og udviklingen af orienteringsidrætten i Danmark og at lede dennes repræsentation i udlandet. Fastholdelse af dette formål mener jeg ikke kan komme udenom en struktureret talentudvikling ! Skal slutte med at takke Spring Cup organisationen for endnu engang at give en international orienteringsoplevelse udover det sædvanlige – de har på lidt over 10 år, igennem visioner, drive og vedholdenhed, skabt noget kun få kunne drømme om på dansk grund. Tænk engang hvis vi kiggede i talentudviklingens krystalkugle og så 10 år frem med samme visionære blik, som man gjorde for godt ti år siden i Hillerød. Mads Ingvardsen " AnnullerIndlæg |
|
|
|
|
|
|
|