|
|
|
Orienteering, map, compass, running, outdoor, fitness, cross-country skiing, mountainbike, mtb, orientering, kort, kompas, løb
|
|
|
|
| Forum |
|
|
|
DOF's udviklingsgruppe | Preben Schmidt | 2004-03-19 12:16:17 |
| Vil du være med? HB er tæt på at have udviklingsgruppen endelig klar. Navnene kommer på nettet, når alle har givet endeligt og bindende tilsagn. Til 1. samling den 29. marts 2004 har udviklingsgruppen fået hjemmearbejde. Det lyser sådan: "Stikord Vi har sammenstillet en række stikord, • Stævner & træf • Mesterskaber & divisionsturneringen • Arrangementer & materiel • Fast ejendom & lokaler • O-service & løbs IT • Voksne & klubber • Bredde & familier • Rekruttering & fastholdelse • Børn & unge • Lejre & kurser • Skoler & fritidsordninger • Kraftcentre & talentkraftcentre • Elite & Team Danmark • Træning & o-teknik • MTB & Adventure • Motion & folkesundhed • Korttegning & salg • Økonomi & sponsorer • Skov & friluftsliv • PR & kommunikation • Hjemmesider & blade • Uddannelse & opdatering • Håndbøger & web-databaser • Udvikling & rådgivning • Administration & service • Love, regler & vedtagelser • Myndigheder & skovorganisationer • DIF & Friluftsrådet • IOF & NORD • Det vi har overset… Prøv hjemmefra at overveje, om der efter din mening mangler noget væsentligt? Vælg derefter 5 områder som du vil sætte ord, ideer, erfaringer, billeder eller synspunkter på. Gerne subjektive, men også gerne underbyggede med fakta – eller ideer til hvordan vi fremskaffer fakta. Du har max. 10 min. til din præsentation af dig selv og de valgte stikord." Du kan jo også stille dig selv opgaven, men du må max. bruge 100 ord til hvert emne du sætter ord på. Kom bare frem vi skal have ikke bare brainstorming, men brainorkaning. Husk tanker er TAX FREE, altså fritaget for løbsafgift.... |
Skriv et indlæg |
Du svarer på indlæg fra Morten Pedersen (2004-06-22 11:54:57)
" Rekruttering af børn og unge er vel den vigtigste udfordring vi står overfor, hvis ikke vi skal gå til i alderdom og indavl i løbet af få år. Og det er ikke noget, der sker af sig selv. Derimod kræver det et godt stykke arbejde ude i klubberne, støttet op af tilbudene på kredsplan. Men det er altså klubberne, der udgør det vigtigste fundament, både for rekrutteringen, det sociale og den tekniske indlæring. Dette er det eneste sted, hvor det i længden er realistisk at lave et ugentligt tilbud for alle niveauer. En del klubber gør et godt stykke arbejde, men der er desværre også en del klubber, hvor der sker for lidt hvad angår ungdomsarbejde. Et ex. fra Nordkredsen: 87 løbere deltager ialt på årets tre sommerlejre (11-20 år). 14 klubber har løbere med. 4 klubber har mere end 10 løbere med i alt. I Nordkredsen er der ca. 18-20 klubber i alt. I ca. 7 af disse foregår der regelmæssigt ungdomstræning. For at skabe et godt ungdomsmiljø mener jeg, det er vigtigt at satse på det sociale og prøve at skabe et hold (selvom o-løb er en individuel sport). Det handler om at gøre ting sammen: Ture, deltage i stafetter, køre sammen, træne sammen. Kort og godt skabe tid til at de unge kan være sammen. Endnu et element i dette er, at man som leder/træner tager ansvar for ungdomsløberne som et hold. Dvs. sørger for at alle har mulighed for at komme med til løb (tilmelding, transport). Vi må arbejde henimod at det ikke er mere besværligt at gå til orienteringsløb end til fx. fodbold eller hvilken som helst anden sportsgren. Til tider vil jeg godt sætte spørgsmålstegn om o-sporten som en familiesport. Behøves vores arrangementer altid at være familie-arrangementer. Hvad med nogle flere løb kun for u-løbere, og tilpasset deres ønsker? Behøves forældrerne altid at skulle have mulighed for at løbe? Er det ikke ok at al energien nogen gange bliver brugt kun på ungdommen? Vi skal have store stævner, der virkelig kan samle alle ungdomsløbere, og som der bliver set frem til år for år (Det nuværende KUM, er jo kun for en begrænset flok). Og så skal der selvfølgelig satses på uddannelse af trænere og ledere. Det er ikke altid nok at have den gode vilje og selv løbe o-løb. Uddannelse skulle gerne forbedre og effektivisere indsatsen, og inspirere lederne til at fortsætte arbejdet. I den forbindelse er det også vigtigt at vi får flere kvindelige ledere. Der er alt for få på nuværende tidspunkt (i hvertfald på kredsplan). Hvordan får vi flere kvinder involveret? Er vi mænd for dominerende i sporten? Håber nogle piger/kvinder vil komme med forslag. Til sidst et konkret forslag til en simpel ændring, der kunne føre til større deltagelse i løb. Det skal være muligt at duplere ture til stafetter. På en eller flere af turene skal det være muligt at sætte op til tre løbere på, og den første i mål skifter til næste løber. Dette har flere positive effekter. 1) Løber nr. 4 og 5 kan deltage på lige vilkår med de tre første. Man må ikke sortere nogen fra. 2) Nye løbere kan deltage på et hold, uden at der hviler et holdpres på dem, i og med at de fungerer som en ekstra løber. 3) Samlet set flere deltagere og flere løbere i skoven. Det praktiseres til både Ungdomstiomila og på Tiomilas ungdomsstafet, så mon ikke også, at det skulle være noget vi kunne finde ud af. " AnnullerIndlæg |
|
|
|
|
|
|
|