|
|
|
Orienteering, map, compass, running, outdoor, fitness, cross-country skiing, mountainbike, mtb, orientering, kort, kompas, løb
|
|
|
|
| Forum |
|
|
|
DOF's udviklingsgruppe | Preben Schmidt | 2004-03-19 12:16:17 |
| Vil du være med? HB er tæt på at have udviklingsgruppen endelig klar. Navnene kommer på nettet, når alle har givet endeligt og bindende tilsagn. Til 1. samling den 29. marts 2004 har udviklingsgruppen fået hjemmearbejde. Det lyser sådan: "Stikord Vi har sammenstillet en række stikord, • Stævner & træf • Mesterskaber & divisionsturneringen • Arrangementer & materiel • Fast ejendom & lokaler • O-service & løbs IT • Voksne & klubber • Bredde & familier • Rekruttering & fastholdelse • Børn & unge • Lejre & kurser • Skoler & fritidsordninger • Kraftcentre & talentkraftcentre • Elite & Team Danmark • Træning & o-teknik • MTB & Adventure • Motion & folkesundhed • Korttegning & salg • Økonomi & sponsorer • Skov & friluftsliv • PR & kommunikation • Hjemmesider & blade • Uddannelse & opdatering • Håndbøger & web-databaser • Udvikling & rådgivning • Administration & service • Love, regler & vedtagelser • Myndigheder & skovorganisationer • DIF & Friluftsrådet • IOF & NORD • Det vi har overset… Prøv hjemmefra at overveje, om der efter din mening mangler noget væsentligt? Vælg derefter 5 områder som du vil sætte ord, ideer, erfaringer, billeder eller synspunkter på. Gerne subjektive, men også gerne underbyggede med fakta – eller ideer til hvordan vi fremskaffer fakta. Du har max. 10 min. til din præsentation af dig selv og de valgte stikord." Du kan jo også stille dig selv opgaven, men du må max. bruge 100 ord til hvert emne du sætter ord på. Kom bare frem vi skal have ikke bare brainstorming, men brainorkaning. Husk tanker er TAX FREE, altså fritaget for løbsafgift.... |
Skriv et indlæg |
Du svarer på indlæg fra Kent Lodberg (2005-03-01 21:32:38)
" Hej Kim Fogtman: Tak for et konstruktivt indlæg med mange gode tanker og for det arbejde, som ligger bagved. Jeg vil tillade mig at komme med et par forslag og kommentarer, selvom det er lidt sent - jeg læser ikke så tit på internettet. Jeg ved heller ikke, hvor meget tilbagemelding, du har fået, men her er ihvertfald lidt modspil. Jeg synes godt, at en del af motivationen for forandringer kan søges blandt de let forvirrede løbere, som kommer for at løbe o-løb frem for primært fra de sure, negative nye krævende deltagere. F.eks. er jeg ikke enig i at klubberne skal bruge meget tid på at lave lavkvalitetsarrangementer med lange lette baner i park- eller byterræner, som også de nye hurtigt bliver trætte af. Det er nok også næppe noget, klubbens faste medlemmer har ret meget lyst til at stå for i længden. Vi har hos os benyttet os af faste poster til de nye med nogen succes, men efter ret kort tid vil de faktisk hellere løbe o-løb på nye friske poster. Vi har f.eks. haft en ordning med, at posterne fra vores ungdomstræning om mandagen hang til de nye om tirsdagen, hvor vi har fællestræning for alle. På den måde er der både mulighed for at komme og være sammen med de faste medlemmer i klubben og samtidigt få varierende o-oplevelser af god kvalitet. Indsamlingen kan sagtens foregå om onsdagen med hjælp af dem, der alligevel træner hver dag. Jeg tror man skal tænke mere i at lave sjov højkvalitet lettest muligt end at lave sjov lavkvalitet. De nye skal med ind i fællesskabet, ikke interneres i småkedelige orienteringssurrogater. Det kan de godt gennemskue, og jeg er bange for, at det at gå på kompromis med kvaliteten og ”nerven” i o-løb, vil få mange til at stoppe hurtigt igen. Især de sure tvivlere, det nye program er rettet imod og særligt hvis det ikke meget hurtigt erstattes af den rigtige vare. Et vist frafald kan vi nok ikke undgå. Jeg tror hverken på flere data på internettet eller på automatiske evalueringsskemaer, som formentlig meget få vil bruge og endnu færre læse. Til sidst et par kommentarer til din kondenserede forslagsliste (her er den lige): • forenkling af løbsafviklingen • put and run • systematisk lærings/introduktionsforløb med en formel afslutning • flere, nære løb året rundt • lange meget lette baner til trænede løbere • flere løb med samlet start, par eller teamløb • banelægning med fokus på oplevelser undervejs og brændenældeeliminering • handicapsystemer som i golf • imageopbyggelse og nyt sprog • øget fokus på brugervenlig IT anvendelse i alle led • en DOF klub og flere satellitklubber • accepter - tilskynd til subkulturer, særarrangementer for unge, ældre o.s.v. Jeg er enig i, at der er meget at hente på de første 5 pinde, dog må det nok være sådan, at de væsentlige konkurrencer fortsat tilbyder nogenlunde den service, vi er vant til mht retfærdig startliste og et arrangement i topkvalitet mht kort, baner, resultatformidling osv. Noget, vi arbejder med i OK Pan er at prøve at øge vores gennemsigtighed, så der bliver færre indforståetheder på alle punkter, og vi arbejder med et materiale, som synliggør så meget som muligt incl. faste mødesteder i vores skove, tilskudsordninger for børn/unge og alt, hvad man ikke lige ellers kan læse om. Lister over folk med faste funktioner i klubben osv. Osv. Her synes jeg, man også kunne fokusere en stor del af indsatsen i DOF, for det kan være med til at nye føler sig mere velkomne. Jeg vil foreslå, at man ikke arbejder så meget med forringende aktivitet, for folk – også nye – kan godt vurdere, om det er en slikkepind med smag eller bare en narresut, man har fået i munden. Kent Lodberg, OK Pan Århus " AnnullerIndlæg |
|
|
|
|
|
|
|