|
|
|
Orienteering, map, compass, running, outdoor, fitness, cross-country skiing, mountainbike, mtb, orientering, kort, kompas, løb
|
|
|
|
| Forum |
|
|
|
DOF's udviklingsgruppe | Preben Schmidt | 2004-03-19 12:16:17 |
| Vil du være med? HB er tæt på at have udviklingsgruppen endelig klar. Navnene kommer på nettet, når alle har givet endeligt og bindende tilsagn. Til 1. samling den 29. marts 2004 har udviklingsgruppen fået hjemmearbejde. Det lyser sådan: "Stikord Vi har sammenstillet en række stikord, • Stævner & træf • Mesterskaber & divisionsturneringen • Arrangementer & materiel • Fast ejendom & lokaler • O-service & løbs IT • Voksne & klubber • Bredde & familier • Rekruttering & fastholdelse • Børn & unge • Lejre & kurser • Skoler & fritidsordninger • Kraftcentre & talentkraftcentre • Elite & Team Danmark • Træning & o-teknik • MTB & Adventure • Motion & folkesundhed • Korttegning & salg • Økonomi & sponsorer • Skov & friluftsliv • PR & kommunikation • Hjemmesider & blade • Uddannelse & opdatering • Håndbøger & web-databaser • Udvikling & rådgivning • Administration & service • Love, regler & vedtagelser • Myndigheder & skovorganisationer • DIF & Friluftsrådet • IOF & NORD • Det vi har overset… Prøv hjemmefra at overveje, om der efter din mening mangler noget væsentligt? Vælg derefter 5 områder som du vil sætte ord, ideer, erfaringer, billeder eller synspunkter på. Gerne subjektive, men også gerne underbyggede med fakta – eller ideer til hvordan vi fremskaffer fakta. Du har max. 10 min. til din præsentation af dig selv og de valgte stikord." Du kan jo også stille dig selv opgaven, men du må max. bruge 100 ord til hvert emne du sætter ord på. Kom bare frem vi skal have ikke bare brainstorming, men brainorkaning. Husk tanker er TAX FREE, altså fritaget for løbsafgift.... |
Skriv et indlæg |
Du svarer på indlæg fra Carsten Dahl (2004-06-22 07:12:53)
" Godt at se nogle mere overordnede "forbundspolitiske" indlæg fra de yngre løbere! Jeg er meget enig i Mads' betragtninger vedr. nødvendigheden af at rekruttere flere unge løbere. Som mange vil være bekendt med, så har FIF Hillerød gennem de sidste år haft stor succes på ungdomssiden. Der har dog de seneste år været "huller", som vi på flere måder har forsøgt at lappe. Derigennem har vi opnået en masse erfaring om, hvad der ikke virker - og hvad vi tror, der virker. 1. Børnekarussellen tiltrækker hver uge 300 løbere, hvoraf halvdelen ikke er medlem af nogen klub. Det bliver sikkert også kun en ganske lille del af dem, idet mange finder det rigtig godt med et arrangement, som ikke kræver medlemsskab - og hvor man bare kan blive væk, når man skal noget andet (i stil med motionscentrenes succes i de senere år; kom når du har lyst). 2. FIF har prøvet mange åbne arrangementer i lokalområdet. Vi har f.eks. haft over 100 unge mellem 5 og 12 år til o-løb på Skovens Dag, og har sendt dem diplomer med opfordring til at komme til træning en torsdag. Ca. 0 nye medlemmer som resultat. 3. Vi har oprettet en speciel træningsgruppe med ugentlige træninger for de 9-13 årige, idet vi anser denne aldersgruppe for meget kritiske. Det er her, man skal gå fra leg til sport. Hvis det ikke lykkes at indlære en masse færdigheder i den alder, så kan de spirende teenagere ikke klare sig i konkurrencen, og de fleste falder fra. Isoleret betragtet virkede dette heller ikke. Men hvad er det så, der skal til for at fastholde de unge? Hvad gjorde vi, da det gik rigtig godt? 1. Der var "stædige" forældre involveret. De sørgede for at dels egne unger, dels 1-2 kammerater i samme alder kom til træning og til løb hver uge. Stafetholdene blev på samme måde sikret. 2. Der var de rigtige træningstilbud til stede. 3. Der blev afholdt weekend-ture o.l. med jævne mellemrum. 4. Der var en holdleder, som sørgede for at der efter HVER træning var en social seance i klubhuset (fx kage), at alle blev tilmeldt løbene, at alle havde kørelejlighed osv. Desuden information til og koordination med forældre og trænere, så alle altid vidste, hvad der foregik nu, og hvad der skulle foregå i den næste tid. Alle disse 4 ting skal være til stede samtidig. Dermed kan sandsynligvis rigtig mange unge fastholdes i sporten, indtil det tidspunkt, hvor de har opbygget deres eget netværk i sporten (på tværs af klubber), og derfor kan klare sig selv; så kan de undvære forældre og til dels holdlederen. Træning og ture skal selvfølgelig stadig være der - i såvel klub- som forbundsregi. Det er vores erfaringer - som jeg oplever dem på nuværende tidspunkt. Desværre er de jo temmelig ressourcekrævende (tid), men det er vel ikke så overraskende? Jeg tror ikke på, at vi skal flytte sporten ind i parkerne. Er der nogen, der ved, om CCC har givet et eneste nyt medlem? Jeg tvivler stærkt (men vil da gerne overbevises om det modsatte). CCC er i mine øjne en ren markedsføringsaktivitet (og nu også et interessant teknologi-projekt). Jeg tror, vi skal "leve af" at være en skovsport. Det er på sigt det, der fanger - også de unge! Jeg så meget gerne, at Preben Bred kastede sin interesse over ungdomsrekruttering, og måske fik igangsat nogle DOF-projekter om dette, idet vi tidligere har set en positiv effekt af den slags projekter. Vi SKAL have flere unge ind i sporten, hvis vi skal opretholde en fornuftig elite. Til økonomien kan man sige, at den helt store pengesluger i de sidste år er - eliten. I lyset af ovenstående virker det meget kortsigtet at pumpe de store summer i eliten - frem for at gøre en helhjertet indsats for at overleve via bredden. De fleste eksperter er enige om, at elite IKKE skaber bredde. Bredden får vi kun gennem hårdt arbejde - i kamp mod de tusinder af andre aktiviteter, som tilbydes nutidens unge. " AnnullerIndlæg |
|
|
|
|
|
|
|