Du svarer på indlæg fra Preben Schmidt (2004-08-22 14:04:04)" Fra stagnation til fremgang - Gennem større tilgængelighed
Udviklingsgruppen spiller ud med ideer, holdninger og oplæg til større tilgængelighed
Af Kim Folmann Jørgensen,
DOF’s udviklingsgruppe
Eksempler fra andre idrætter
At stille op ved et lokal motionsløb er ikke specielt vanskeligt. Du skal blot løbe den samme vej som alle de andre. Problemet koncentrerer sig om: Hvor hurtigt kan du løbe, og for mange tillige om du kan løbe hele distancen.
At melde sig ind i den lokale golfklub er ganske simpelt. Du gennemgår et introduktionsforløb; imen dette står på betegnes du "kanin" med henvisning til de huller du slår i banen.
Når du er nede på handicap 36 kan du spille på hvilken som helst bane. Du har dermed lært de grundlæggende regler, ved hvordan man færdes på banen, og hullerne i banen er et overstået kapitel. Du er avanceret til at være handicapspiller.
Den lokale kajakklub melder om overvældende tilstrømning af nye roere. Det er specielt motionen i en havkajak kombineret med unikke naturoplevelser, som trækker. Inden du slippes løs på egen hånd gennemgår du et introducerende forløb, aflægger en svømmeprøve, kændringstest m.m.. Således bestået er du klar til at kaste dig ud i oplevelserne på egen hånd eller sammen med andre. Du er kajakroer.
Hvordan er orienteringsløb anderledes?
Nerven i orienteringsløb - det at finde vej ved hjælp af kort og kompas i ukendt terræn - er i virkeligheden ganske kompliceret. Det kræver teoretisk viden og ikke mindst en masse praktisk øvelse at mestre dette.
At kunne slå "cruisekontrollen" til, det flydende løb, hvor fraløbet og vejvalget er på plads til næste stræk, endnu inden den aktuelle post er dukket op, fordi den lille slugt, hvor posten vil være, helt sikkert dukker op omme bag ….. Ja, det er ikke mange forundt, og blandt de som behersker denne teknik, er frafaldet minimalt, de er blevet inkarnerede o-løbere.
Det kræver også øvelse at svinge golfkøllen og reglementet i golf er særdeles kompliceret og får orienteringsidrættens reglement til at ligne en "Søren og Mette" læsebog i sammenligning. Men et handicapsystem gør at man hele tiden kæmper med/mod sig selv, og succes er altid indenfor rækkevidde.
At holde balancen i havkajakken er ikke let, men efter nogle kolde svømmeture kommer balancen på plads og herefter………
Det virker som om at "startniveauet" alt andet lige er lavere i disse idrætter - i orienteringsløb er "overliggeren" fra starten lagt højere op.
En ny hypotese
En simpel, men ikke tidligere formuleret hypotese, omkring stagnation i orienteringsløb er:
En væsentlig barriere i udbredelse af orienteringsidrætten er, at de negative oplevelser ofte overskygger de ellers nok så positive oplevelser, som alle er enige om knytter sig til orienteringsidrætten. Derfor fravælger mange orienteringsløb.
Man kan også sige det på en anden måde: "Når mere af det samme ikke nytter".
Hvis denne hypotese er rigtigt, betyder det, at vi som udviklingsgruppe kan fokusere på to forskellige strategier:
Flere positive oplevelser
De positive oplevelser er i fokus. Idrætten videreudvikles således at summen af de positive styrkes og oftere overgår de negative oplevelser
Færre negative oplevelser
De negative oplevelser er i fokus. Idrætten videreudvikles ved at eliminere dele af de negative oplevelser, således at de kendte positive oplevelser oftere dominerer.
I virkeligheden er det formodentlig en kombination heraf. Hvordan kan vi med de givne ressourcer forskubbe balancen mellem positiv og negative oplevelser.
Forestil dig er gammel købmandsvægt. Hvordan kan vi fjerne nogle negative vægte fra den ene skål og hvordan kan vi lægge flere vægtlodder i form af positive oplevelser op i den anden skål, således at balancen forskubbes mod den positive side. Hvilke indsatser giver størst effekt ?
Eksempler på negative oplevelser/Mulige løsninger
Begyndere og den mindre rutinerede oplever mange og store bom!
• flere lette baner
• introducerende læringsforløb om kort og kompas, praktisk som teoretisk
• par og teamløb
Lange ventetider i forbindelse med løb, hele dagen går jo hermed, og der er ikke tid til andet !
• put and run, løb når det passer dig
• flere "nærløb"
• flere faste poster
Megen køretid til og fra løb, og venten på hinanden !
• flere nærløb
• flere faste poster
• put and run
Skoven er fuld af brændenælder og brombær
• banelægning og postplacering afstemmes efter sæsonen
• sommer og vinterversionering af kort
• flere by og parkløb
Der er ingen at dele oplevelserne med, jeg løber jo helt alene ude i skoven !
• flere par- og teamløb, samlet start, stafetter m.m.
• banelægning i korridorer, hvor flere møder hinanden undervejs
Irriterende ikke at kunne anvende sin ellers gode løbsformåen !
• lettere og længere baner
• by og parkorientering
Lange tilmeldingsfrister stemmer ikke overens med familiens levevis !
• put and run
• flere "nærløb"
Ingen struktureret introduktionsforløb for os nye ("duelighedsprøve") - jeg vil gerne lære at løbe orienteringsløb!!
• faste koordinerede læringsforløb med formel afslutning, ny status
• sommerkurser i lækker natur for nye voksne som børn
Det skulle ellers være et flot naturområde, men det oplevede jeg ikke på min tur rundt i skoven !
• banelægning, hvor der indarbejde passage af flotte naturscenerier, udsigtspunkter, urfuglereservater o.s.v.
Vanskeligt at måle hvorvidt man bliver bedre og stille sig personlige mål!
• handicapsystem, som golf
• flere nøgletal/analysemodeller på nettet
• vindervejvalg lægges på nettet med kommentarer
I klubben er de altså ikke lige min type!
• flere forbunds/kreds kursus/læringsforløb, hvor du møder andre end blot de fra egen klub
• subkulturer, som laver egne hjemmesider f.eks. "De hårdes Klub"
• mulighed for klubløs status
De virker alle så sammenspiste og har nok i hinanden
• følordning for nye
Dette er kun en sport for gamle nørder
• flere "rene" børne- og ungdoms-arrangementer, som f.eks. KUM og Børnekarruselløbene
• fokus på manglende image
Når man hjælper til med at arrangerer løb, bliver man kun mødt med brok fra kværulanter og paragrafryttere
• forenkling af løbsafvikling
• indførelse af evalueringsskemaer, evt. fast standard på nettet, så arrangørerne får kvalificeret tilbagemelding og ikke blot kværulanternes tilfældige kommentarer
Der går mere tid med at arrangere løb for andre end med selv at løbe
• forenkling af løbsafvikling, så færre kan lave løb for flere
• øget IT anvendelse
• mere projektorganisering
• øget professionalisering/sponsering - også af løbsafvikling -
• øgede startafgifter, giver arrangørerne flere muligheder for semiprofessionelle løsninger
I forbindelse med Påskeløb og andre store arrangementer går hele dagen blot med løb, resten af tiden hænger vi i en eller anden dødssyg hytte
• flere aktivitetstilbud i lokalområdet, evt. tilrettelagt af lokal turistforening, naturvejleder m.m.
• "afterrunning" - lær af skiområderne
• workshops m.m. - lær af festivaler
Det er altså ikke videre sejt, at fortælle henne i skolen, at jeg nu går til orientering - det er næsten kun søndagsskole og spejder, som er værre
• nyt stærkt image
• nyt sprog, nye navne og betegnelser
Som årene gå føler jeg mig efterhånden for tung til at løbe
• stavgang i stedet for løb, en mulighed i nogle af de ældre klasser
• MTB løb
Ens tøj bliver mudret til, revet i stykker og man ligner ….
• uundgåeligt, bør vendes om til at være sejt og imageopbyggende
• fotokonkurrence omkring den mest seje målgang ….
• lær af MTB løb, hvor arrangørerne placerer fotograf på spektakulære steder. Billederne sælges efterfølgende med stor succes via nettet til rytterne.
Det er ikke til at løbe i ujævn skovbund med grene når man er vandt til asfalt
• anvis træningsmetoder på nettet, som optræner terrænfølelse, evne til at løbe i terræn
• flere løb med samlet start, så lærer man det på den hårde måde
• flere lange og meget lette banen som overvejende er på vej og sti
Man kan ikke gå til orienteringsløb, store dele af året er der ingen løb
• flere nærløb, samarbejder klubber imellem
• forenkling af løbsarrangementer
• øget brug af parker og by
• opdeling af landet i regioner - altid et ugentlig tilbud indenfor x km/ køretid y min.
• flere faste poster
Jeg kunne egentlig godt tænke mig at gå til orienteringsløb, men der er ingen klub, der hvor jeg bor, så jeg kommer aldrig i gang
• DOF tilskynder til nye klubber
• etablerede klubber opretter satellitter
• DOF laver klub for klubløse, denne fungerer alene som en "netklub"
Man bliver kold og våd af at gå rundt på stævnepladsen
• put and run
• fokus på rigtig påklædning efter løb, evt. kampagne herom i samarbejde med Helly Hansen m.fl. - imageopbyggelse
• hæv startafgiften og køb hjemmeværnet til at opstille telte når dette er aktuelt
• skab aktivitet - start og mål placeres på selve stævnepladsen, evt. sammen med vendepost og lignende, løbende præmieoverrækkelse, lodtrækningspræmier m.m.
Listen er ikke nødvendigvis udtømmende og meget afhængig af øjnene, som ser. Der er ikke nogen enkel totalløsning. Men alligevel tegner der sig et klart billede af en række indsatsfelter når det drejer som om tilgængeliggørelse. Disse er:
• forenkling af løbsafviklingen
• put and run
• systematisk lærings/introduktionsforløb med en formel afslutning
• flere, nære løb året rundt
• lange meget lette baner til trænede løbere
• flere løb med samlet start, par eller teamløb
• banelægning med fokus på oplevelser undervejs og brændenældeeliminering
• handicapsystemer som i golf
• imageopbyggelse og nyt sprog
• øget fokus på brugervenlig IT anvendelse i alle led
• en DOF klub og flere satellitklubber
• accepter - tilskynd til subkulturer, særarrangementer for unge, ældre o.s.v.
I koncentreret form:
• gør det lettere, sjovere, mere tilgængeligt og prestigefyldt at løbe orienteringsløb
• anvend teknologien fuldt ud i alle led
Et sommereksempel på sprog:
Sidste sommer deltog jeg i et byorienteringsløb i Bern i Schweiz i ugen før WM. En flot gammel by, masser af kuperinger, små smalle stræder, pompøse bygninger, parker og en flod som snor sig igennem det hele med en mængde flotte gamle broer.
Byorienteringsløb burde hedde "sightseeing-race". Hvem er den hurtigste turist i en ukendt by. Ny liste over potentielle samarbejdspartnere er klar i kulissen.
Konklusion på ovennævnte:
Det er de samme indsatsfelter - fokusområder - som igen og igen falder i øjnene. På denne måde er der intet nyt i ovennævnte.
Men måske kan vi bruge modellen med vægten, at reducere de negative og forøge de positive oplevelser, som en måde at vurdere og sammenligne udviklingsgruppens forskellige forslag på.
Personligt tror jeg meget på at vi som "inkarnerede og frelste o-løbere" har svært ved at se de negative og svage sidder ved vor idræt. Vi har lært at leve hermed, og vi oplever i den grad så meget positivt, at vor balance er forskudt i forhold til nytilkomne.
Men kan vi eliminere blot en del af de negative faktorer - da vil der herved blive udløst et stort udviklingspotentiale.
Udvikling i orienteringsidræt skabes ikke ved at vi blot gør os ekstra ihærdige og alle gør mere af alt det vi plejer at gøre - vi skal i stedet ind og have fat i en række af de forhold som mange oplever negative og derfor helt fravælger idrætten.
Det positive er, at dette ikke er nogen specielt kompliceret proces - mere et opgør med plejer.
Hvad så?
Bland dig i debatten! – Er det en vej at gå….?!
Find flere debatoplæg og andre indlæg fra udviklingsgruppen på
www.orienteringsløb.dk og debatten på
www.orientering.dk "