Skriv et indlæg |
Du svarer på indlæg fra Ove Gasbjerg (2002-04-22 19:45:48)
" Nogle kommentarer til Morten F.G. og Lars V' indlæg "Men derimod for (på løbergruppens vegne) at give min kraftigste opfordring til alle der har mod på det, om at give en hånd med i såvel diskussionen om som udviklingen af nye konkurrenceprogrammer, løbsformer, mediekoncepter etc. etc. både nationalt og internationalt". (Citat Morten Fenger Grøn - nedenfor) Jeg vil stærk støtte Mortens opfordring og tilføje, at DOF er vært for EM 2004 og forhåbentligt også for et VM i 2007/06. Her er der virkelig muligheder for at få afpøvet nogle af alle de gode ideerne om, hvordan morgendagens orientering skal være, så det bliver et arrangement, som løfter Dansk Orientering engagementmæssigt, gøre orientering mere synlig, tiltrækker nye medlemmer, skaber grundbund og mål for vores elite, men også gøre international eliteorientering meget mere synlig. Ved EM har vi virklelig mulighed for at sætte vores præg på og vise, hvordan kommende internationale elitearrangementer skal være. EM afvikles på Sjælland d. 10 - 17. juli 2004 Lars får det til at lyde som om IOF arbejder helt uafhængig af hvad medlemslandene eller de enkelte lande eliteansvarlige ønsker. Men fakta er, at det er på IOFs kongresser, at de overordnede linier bliver truffet og som regel med en længere forudgående høring. Derudover bliver der holdt møder med en del af de enkelte landes eliteansvarlige bl.a. skal jeg, som repræsentant for IOF til et møde med de nordiske eliteansvarlige i den kommende weekend i Västerås i Sverige. At formulere en IOF politik er hele tiden en afvejning i relation til at skabe en udvikling, som så mange af IOFs medlemmer ønsker og tror på. Der er mange paradokser f.eks med 3 min startinterval. Norge og Finland har været nogle af de stærkeste fortalere for 3 min. startinterval - lige indtil de selv var VM arrangører og blev hårdt presset af TV. Med tanke på både VM i Tyskland og i Skotland kan man heller ikke sige at 3 min. startinterval garderer mod hængning. I begge disse VMer blev medaljerne i herreklassen hæng om halsen på løbere som var med i "tog". Butterfly modellen i Finland dæmmede tilsynlandende op for dette, selv om startintervallet var 2 min. 3 mandstafetten i VM bakkes op af de nordiske eliteansvarlige, selv om 4 mands favoriser de stærke nationer. De har indset, at skal orientering udvikles til international idræt, må de nye nationer også have en change for at gøre sig gældende. De kommende år skal VM discipliner udvikles med egne skarpere profiler, således at orientering bliver bredere og tiltrækker flere typer af udøvere på nationalt og internationalt plan. I mange nye o-lande er det nærmest umuligt at dyrke "klassisk orientering" p.g.a. skovenes flora og fauna, hvor imod sprint og short vil kunne lade sig gøre i bynære områder. F.eks.i VM 2005 værtslandet er det meget svært at finde velegnede arealer af en størrelse, som kræves til et klassisk distance, fordi vegetationen i skovene er frodig og tæt, og der kun er skov på de meget stejle skrænter-resten er opdyrket. Til både Morten og Lars vil jeg sige fortsæt jeres stor engagement for orienteringen Hilsen Ove " AnnullerIndlæg |