|
|
|
Orienteering, map, compass, running, outdoor, fitness, cross-country skiing, mountainbike, mtb, orientering, kort, kompas, løb
|
|
|
|
| Forum |
|
|
|
IOF's nye løbsregler til VM mv. | Lars Vedel Jørgensen | 2002-03-07 15:03:34 |
| I forbindelse med Østkredsens rep.møde blev jeg opmærksom på at DOF havde planer om at omdanne H/D 21-klasserne i DM-stafet til en "kortdistancestafet". Jeg sendte derfor en forespørgelse ud til en lang række eliteløbere på forskellige niveauer for at høre løbernes holdninger. Den sag er afsluttet nogenlunde med en stafet med 3 ture, hvor første og tredje tur er af en rimelig længde (60 min), men hvor midterturen desværre stadig er for kort. I den sammenhæng blev jeg imidlertid opmærksom på den klare frustration hos de fleste over IOF's nye regler til VM mv., hvor man satser på en kort/mellemdistance kaldet "games" som hoveddistancen, hvor man nedsætter startintervallet på den klassiske distance og endda diskuterer fællesstart, og hvor man har kortet stafetten ned til en kort/mellemdistancestafet over tre ture og hvor man har indført ultrasprint som officielt VM. Alt sammen med det formål at tækkes medierne og forsøge at komme til OL. Selvfølgelig skal vi i medierne og det er også OK at teste nye ideer, men dette går på så mange punkter på kompromis med det fundamentale i vores idræt, at det efter min mening ikke holder en meter. Jeg har endnu ikke fundet en eneste E-løber som bakker op om denne udvikling, men debatten udebliver?? På DOF's rep.møde gjorde jeg opmærksom på dette og bad DOF om at arbejde efter de holdninger, som forbundets medlemmer har, dvs. gøre opmærksom på at man er uenig i denne udvikling. Min opfordring er derfor: · Diskuter det i dette udmærkede forum · Tag dette op til diskussion i et forum af danske eliteløbere og marker jeres synspunkt · Dan en officiel international interesseorganisation af landsholdsløbere, diskuter tingene der og søg indflydelse. IOF vil være nødt til at samarbejde med en sådan officiel løberorganisation. |
Skriv et indlæg |
Du svarer på indlæg fra Ove Gasbjerg (2002-06-12 17:45:33)
" WC mass start. Det er heller ikke min kop the, men WC programmet blev fastlagt i vinteren 01/02, midt i debtten om, hvordan o-løb kunne gøres mere synlig. Derfor besluttede vi i FOC, at WC 2002 skulle indeholde 2 løb med mass start - i Schweitz på normal classic distance og så en ultra long - vindertid 2.30 - på Idre i Sverige. Vi har senere forsøgt, at ændre løbet i Schweitz til normal long - classic, men uden held da arrangørerne allerede havde lagt løbet ind imellem kvalifikationen og finalen i det schweitziske mesterskab i kortdistance - således, at løbet var sikret mange tilskuere. Jeg tror ikke mass start vil optræde særligt hyppigt i IOF arrangementer. Men selv Norge og Sverige er ikke så kritiske overfor mass start og eksperimenterer fortsat også i nationale mesterskaber som langdistance og nat og har accept fra de fleste eliteløberne. International orientering har 4 VM discipliner, som jeg håber kan udvikles med hver deres skarpe profil. Det vil gøre orientering mere tilgængeligt og mere atraktiv for flere mennesker og i flere lande. 1) Sprint, foregående i hovedsaglig bymæssig bebyggelse med specielle sprint kort. Vindertid på 10 - 13 med valgvalgsorientering i meget højt tempo. Der skal udvikles en speciel kortnorm baseret på den nuværende selvfølgelig men anderledes signaturer for en del af de nuværende f.eks sorte signaturer betyder både fremkommelighed - veje og stier og ufremkommelighed huse og mure - noget vi kan leve med i skoven, men ikke i bebyggede arealer. 2) Mellem, som er en kombination af valgvalgs- og finorientering i skovområder gerne i nærheden af bebyggelser. Vindertid 35 min 3) Long, mest mulig vejvalgsorientering i vildmarksterræn med vindertid på 90 - 100 min. - rigtig klassisk orientering 4) Stafet, 3-mands med vindertid på 2 timer i samme terræntype som mellem-distancen. Når vi så fortsat - forhåbentligt - i Danmark vil være med i toppen internationalt, må vi indstille os på den udvikling og optimere forholdene for dem, der i fremtiden skal repræsentere os. Og det gør vi also ikke ved at drømme os tilbage til de gode gamle dage. Og jeg har da også med glæde konstateret, at en del af de unge eliteløbere ser fremad, og synes det f.eks. er spændende at løbe sprint. Derfor synes jeg, at vi skal bakke dem op og optimere deres konkurrence- og træningsmuligheder. Det gør vi bl.a. ved at lave en terminsliste med et spændende program med mange løb af de 3 individuelle discipliner og så stafetligaen, som er et godt eksempel på, at vi tager den ene VM disciplin alvorligt. I øjeblikket består terminslisten næsten udelukkende af løb, hvor den hjemlige elites vindertid er 50 - 70 min og dermed hverken det ene eller andet. Det skaber ingen motivation eller erfaring til international elite orientering. Jeg ved selvfølge godt, at den hjemlige terminsliste ikke skaber verdensmestre, men den er grundlaget. Jeg ved også, at skal vi have en masse kortdistance og sprintløb på terminslisten, kommer der et ramaskrig fra alle dem, der løber i min egen klasse H55 og sikkert også fra en del andre. Men både H/D17-20 og H/D 21 kan jo godt løber "mellem" eller "long" selv om jeg fortsat skal løbe, hvad jeg har krav på, nemlig mine 5,75689 km hver søndag. Jeg synes, det er prisværdigt, de initiativer, som nogle midtjyske klubber med Herning i spidsen og Chris med flere i København gør med at arrangere nogle sprintløb og byløb. Det skaber motivation og giver udviklingserfaringer - se blot tilbage på debatten her omkring FM i sprint. Med venlig hilsen Ove Gasbjerg " AnnullerIndlæg |
|
|
|
|
|
|
|