Skriv et indlæg |
Du svarer på indlæg fra Jørgen Kirkeby (2002-07-09 22:48:27)
" Mere støtte til Carsten Jørgensen og et stort skulderklap til ham (og Bjørnar Valstad på sin hjemmeside) for ikke at tilbageholde deres kritik af et dårligt gennemført arrangement. Jeg vil også tilslutte mig 'koret', der mener at afdelingen (ihvertfald for herrenes vedkommende) burde have været annuleret, da der på grund af klare arrangørfejl ikke var fair konkurrence. I samme omgang vil jeg dog også opfordre os i Danmark til at se engang i spejlet. Det er vist langtfra ukendt for os at hvis der erkendes alvorlige arrangørfejl til et løb, så træder det almindelige reglement i baggrunden og erstattes af ét der hedder: "Arrangørerne har altid ret!". Selvfølgelig er det problematisk at godkende løbere, der ikke har klippet en post, mens andre -med deraf følgende ekstra tidstab- har klippet samme post. Derfor må eneste fair løsning være at annulere herrenes bane. Iøvrigt omkring løbsformen: Jeg er klar tilhænger af løb med samlet start, også på absolut eliteniveau. Ikke til erstatning for vores traditionelle enkeltstarter, men som et interessant supplement til disse. Det giver en ekstra dimension at skulle forholde sig til andre løberes beslutninger under egen beslutningstagning. Fællesstarten i Idre mener jeg dog satte sig mellem to stole, selv hvis arrangørerne havde gjort det godt. Jeg mener man burde have valgt én af følgende muligehder: -Uden spredning bør ultralang virkelig være ultra langt, dvs. vindertid på 3½-4 timer så man virkelig tvinges til at disponere sine ressourcer, inkl. at tage vejvalg, der giver den bedste udnyttelse af den enkeltes stærke sider. Det må gerne minde om 50 km distancen i langrend eller en hård bjergetape til Tour de France, hvor de der disponerer forkert virkelig bliver straffet til sidst. -Med banelængden fra Idre burde der i starten have været fire 'Jættemilssløjfer' på ialt fire km, og kort før mål igen fire sløjfer på ialt fire km. Der kunne så afsluttes med et par km fællesbane fra sidste 'centerpost' til mål. Dette vil trods alt giver 15-17 km med mulighed for god vejvalgsorientering mellem de to sløjfeklynger, og da der i hver klynge er 24 kombinationsmuligheder, skulle det være muligt at få sorteret de værste 'hængere' fra. Hvis forholdene tillader det, kunne centerposten for sidste sløjfeklynge være placeret på/tæt ved målområdet, så det var muligt for tilskuere og verdenspresse at følge afslutningen på tæt hold. Det er helt fint at afprøve nytænkning til World Cup, blot man ikke glemmer at gennemtænke hvad man gør. Dette havde arrangørerne i Idre (og/eller IOF) ikke gjort. " AnnullerIndlæg |