Du svarer på indlæg fra Carsten (2002-07-10 18:21:08)" Jeg har ingen intentioner om at forsøge at få konkurrencen annuleret.
Inden konkurrencen vidste vi at vi var med i et eksperiment, som skulle testes. Vi havde også en anelse om hvordan det skulle foregå! Banelæggeren lavede en meget okay traditionel svensk orienterings bane, hvor det handler om kortlæsning og kompasløb fremfor vejvalgsorientering. Her var det at kontrollanten skulle træde til og sige, det er vejvalgsorientering, som gælder.
Det er kontrollantens ANSVAR!!!!
Da vi så kom frem til post 4 med en stempelenhed!Arrangørerne har ikke fået tænkt sig ordentlig om, men der er en post og en stempel enhed. Flere stempelenheder er....
kontrollantens ANSVAR!!!!!
Arrangørerne har arbejdet fint ud fra deres ansvar. Det kan jo være svært at lave en elitekonkurrence på internationalt niveau og specielt at vide, hvad der skal fokuseres på i en tid, hvor IOF vist ikke rigtig ved hvor de er på vej hen. Men så er det kontrollantens ansvar at vide, hvad der er vigtigt! Det er kontrollantens ansvar at formidle det til arrangørerne, der helt sikkert forsøger at gøre deres bedste udfra deres viden. Arrangørene indrømmede deres fejl og diskvalificerede os ikke, da de synes og følte, at vi havde gjort det rigtige i situationen. Skal arrangørerne ikke have ros for deres arbejde. Jo, det synes jeg!
Men et spørgsmål, der rejser sig er hvorvidt arrangørerne også har overskud til at arrangere publikumsløb ved siden af et World Cup Løb og det er jo en lidt speget affære, da det nok på det seneste har vist sig at det ikke er den helt store succes!Men det er jo de eneste tilskuere, der kommer og de var jo nok også kommet, hvis målpladsen var lidt længere ude i skoven og dermed slipper man jo for at gå på kompromis med banerne.
Skal kontrollanterne have ros for deres arbejde? Nej, det synes jeg ikke?
Løberne løber løbet og ved nogenlunde, hvordan det kommer til at blive og orienteringsmomentet er ikke i højsædet, men det vidste vi inden. Men stadig har man chancen for at gøre ting selv. Der ligger meget arbejde fysisk og taktisk og lidt i o-teknikken også. Løbet er en del af world cuppen og i sidste ende skal man kåre den løber, der er bedst til at alle slags orienteringsløb (den mere eller mindre o-teknisk krævende og den mere eller mindre løbsteknisk/fysisk krævende). Skal løberne ikke have udbetaling i world cup point for deres indsats. Jo, det synes jeg!
Hvem har fordel af post 4?
Det har de heldige få, som nåede at stemple posten inden kaos opstod!
Hvem havde ulempe af post 4?
Alle andre!
Hvem havde mindst ulempe af post 4?
Det havde de folk som indlod sig på fysisk kontakt og fik stemplet hurtigst!
Hvem havde mest ulempe af post 4?
Det havde de folk som ventede til sidst og klippede i ro, hvis det da nogensinde opstod!
Hvem havde allermest ulempe af post 4?
Det havde de løbere der ventede et stykke tid og overvejede fairness i situationen og så løb videre! Med sig fik de omtrent et minuts (ved ikke præcis hvor lang tid, men det føltes som en evighed) tidstab og senere fik de også en diskvalifikation med i købet.
De eneste løbere der har gjort en fejl er dem som indlod sig på fysisk kontakt!(blev ikke diskvalificeret og har dejlige WC point og en ren samvittighed!!?)
Hvis diskvalifikationerne bliver trukket tilbage, er det så ikke unfair for de løbere som ventede i ro til deres tur efter alt tumulten?
Jo, det kan man sige, men de havde chancen for at gøre det mindre unfair for sig selv og andre ved at løbe videre, men de tog ikke det valg og lod dermed kontrollanternes fejl få dem ned med
nakken.De havde ikke overblikket og følte sig fanget af reglerne og er det ikke sådan at i orienteringsløb har den løber med overblik en fordel fremfor en uden overblik, det er jo en stor del af det, det går ud på. Så jeg mener der er en form for fairness i fordelingen af WC point!
Hvornår må man så se stort på reglerne i forbindelse med fejl?
Ja, det er jo et svært spørgsmål, men umiddelbart var dette i hvert et af tilfældene og generelt er det ret let at se hvornår der er totalt kaos (hvilket er tæt på næsten aldrig) og hvornår der er tale om en mindre forsinkelse.
Hvorfor indgav Nordmændene protesten?
Det var ifølge rygtet for at skabe diskussion omkring afviklingen af stævnet og det er i hvert tilfælde sket!
Hvem gik det ud over?
Ja, det gik i hvert tilfælde ikke ud over Nordmændene!
Det gik ud over arrangøren, som jo har prøvet at gøre sit bedste(lidt unfair). Men hvad med kontrollanterne, det er jo dem der har ansvaret og jeg ved ikke præcis hvordan ansvaret er fordelt mellem international og national controller, men det er jo der et eller andet sted at ansvaret ligger!
Så gik det først og fremmest ud over løberne! Løberne blev frataget muligheden for at gøre deres til at lave fair konkurrencer i forbindelse med fejl. Løberne fik ikke deres point, som de skal bruge i det samlede resultat, hvor vinderen er den mest alsidige oløber og her kunne indgå til at vurdere fairness i situationen. Men i stedet kan det være at der indgår brug af mere eller mindre usportslige metoder....
Nå, men resultaterne i World Cuppen har vel ikke så stor betydning!Nå, ikke andet end vurderingsgrundlaget for at modtage støtte til næste år fra Team Danmark og om det kan lade sig gøre at fortsætte med en satsning på eliteorientering. Det er i hvert tilfælde sidste år, at jeg lever af stort set ingenting for at lave en elitesatsning på orienteringsløb. Men jeg regner da med at det Norske Orienterings Forbund og Olympiatoppen kommer op med de kroner Dansk Orienterings Forbund og jeg selv kan gå glip af i den sidste ende! Men lad os nu håbe at det ikke kommer til at have nogen indflydelse i det samlede resultat.
Hvad kunne Nordmændene så have gjort for at gøre opmærksom på fejlen?
Ja de kunne have lavet en protest mod banen!
Men det havde gået ud over dem selv også!
Det ville gå ud over løberne som har kæmpet sig igennem og arbejdet godt (undtagen dem der brugte fysisk overkrop).
Det går ud over alle!
Hvad sker der nu?
Ja, Nordmændene har opnået at der er blevet skabt en debat. Det er godt og så må de også sørge for at de løbere, der arbejdede for fairness får deres velfortjente point, således at løberne stadig har nogle rettigheder i situationer, der er helt ude i hampen. Bolden er spillet op til Nordmændene, så er det bare skyde den i mål.
I hvert tilfælde er Dalahesten i posten i morgen og på vej til sit nye hjem i Norge!
Hvad med IOF?
Når nu de bruger World Cuppen som eksperimentarium ville det være meget fedt hvis IOF brugte erfaringerne konstruktivt og måske prøvede at samle oplysningerne fra løbere og arrangører efter løbene, således at arbejdet bliver brugt til noget og så fejlene kan begynde at blive rettet. Således at vi kommer fremad istedet for bestandigt at gå bagud!
Hvad har IOF tænkt sig?Hvad er målsætningen?OL er utopi!!!!!Kom ud fra jeres skriveborde og hvor I ellers sidder og dunker hinanden i ryggen og gnækker over alle de gode fine forslag og kom ud og se virkeligheden!Jeres beslutninger tager elite orientering på en rutsjetur og det går stort set kun ned ad bakke.
Det er ikke en legalisering af en konkurrenceform at den har været med i World Cuppen!Det er en legalisering, hvis det har været en succes!!!!
Spørg løberne og arrangørerne!
Respekt til arrangørerne for deres store arbejde!
Ingen respekt til kontrollanterne!
Ingen respekt til Norges protest!
Ingen respekt til IOF!
Fra nu af koncentrerer jeg mig igen om at træne og være positiv! "