Skriv et indlæg |
Du svarer på indlæg fra Tage V. Andersen (2006-10-01 12:52:23)
" På O-snak diskuteres bl.a. om NOC på Bornholm burde være WCup arrangement eller ej. Jeg har ikke kendskab til de særlige forhold ved NOC, men ved af egen erfaring hvad den store sum penge ved WCup betyder for mulighederne for at kunne afvikle et stævne som WCup. Spring Cup blev lige før sommer spurgt om vi ville byde Spring Cup ind som WCup i 2009-11. Reglerne om dette bliver først vedtaget i IOF til december! så grundlaget er lidt usikkert, men ud fra foreløbige udkast betyder det ud over de arrangementmæssige krav (som vi godt mener at kunne klare i Spring Cup) en økonomisk ekstraregning pr. løb på mindst 65.000 kr. dels i form af et kontingent til IOF (40.000 kr.) dels i form af pengepræmier til eliten (15-20.000 kr. til egne præmier, 8.000 kr. som bidrag til afsluttende præmie via IOF). Man må ikke tage højere startafgift af eliteløberne. Dvs. at pengene skal hentes ind enten via flere deltagere (elite og bredde) eller via nye sponsorindtægter. DFor Spring Cup kan vi kun få meget få ekstra deltagere pga. vores deltagergrænse i forhold til skovtilladelserne, og gennem den analyse jeg har lavet af WCup løbene for perioden 1998-2005 har jeg ikke kunnet finde det sandsynliggjort, at der kom flere deltagere pga. WCup end der ellers ville have gjort (men det kan dog kun eftervises indirekte). Nye sponsorater i det omfang der her er tale om har vi ikke hidtil bare været i nærheden af ved Spring Cup, og jeg har heller ikke konkret hørt om det andre steder i Danmark. De løsninger der så er tilbage er at løbsdeltagerne, arrangørklubberne eller DOF betaler omkostningerne. Fra Spring Cup meddelte vi på den baggrund DOF, at vi godt ville påtage os (ekstra)arbejdet med at arrangere WCup ved Spring Cup, men at DOF måtte påtage sig ekstraomkostningerne, dog således at DOF naturligvis også fik ekstraindtægterne hvis der var nogen. Som det kan ses af det sidste HB-referat (HB møde 6/2006 pkt. C.8.a) har man her besluttet, at de nuværende økonomiske rammer ikke giver plads til at forbundet forpligter sig i det nødvendige omfang, og DOF har efterfølgende meddelt IOF dette. Jeg mener grundlæggende, at det er en god ide gennem World Cuppen at søge at kaste glans over O-sporten og prøve at sprede sporten fra primært de store nordiske lande til resten af verden. Men jeg er stærkt i tvivl om, hvorvidt det er den bedste måde samtidig at løse det økonomiske problem med driften af et nødvendigt IOF ved at placere et så stort IOF kontingent som et fast beløb hos arrangørklubberne, der i realiteten kun kan hente pengene hos deltagerne (hvilket samtidig forbydes i reglerne) i form af et ekstra startgebyr, der for Spring Cup ville beløbe sig til hhv. 300 kr. eller 30 kr. afhængigt af om kun WCup deltagerne eller alle skulle betale. Det kunne de nordiske elitedeltagere måske godt betale. Det er i hvert fald ikke usædvanligt ved særlige arrangementer i andre sportsgrene. I dag afvikles f.eks. et MTB-marathon i de nordsjællandske skove hvor startafgiften for eliten er 500 kr. (motionsklassen 400 kr.). Hos mange klubber og O-forbund i de knap så store/rige O-lande vil dette dog være en klar barriere for at byde ind på et WCup arrangement, og så ender det igen hos de store/rige O-lande. Og det var vel netop det man gerne ville modvirke! En mere rimelig løsning er vel den danske model med betaling af forbundsafgift pr. løber frem for et fast beløb. Så bliver økonomien mere overskuelig og mindre risikobetonet for arrangørerne. En anden eller supplerende model er at differentiere afgiften efter arrangørlandenes betalingsevne. Den model har vi for startafgifterne ved Spring Cup benyttet gennem flere år. Men det er klart, at det dels vil give en lidt mere besværlig administration, og dels kan åbne op for nogle meget følsomme diskussioner i IOF om hvordan man så skal differentiere. " AnnullerIndlæg |